Kolumni

Mah­dol­li­suuk­sien maa­kun­nak­si – Poh­jois-Poh­jan­maan maa­kun­ta­liit­to 90 vuotta

Kolumni

Pohjois-Pohjanmaan maakuntaliitto perustettiin loppiaisena 1931. Sanomalehti Kalevassa listattiin perustamisen yhteydessä maakunnan senhetkistä tilaa. Kansakoululaitos oli yleistynyt, liikenneolot parantuneet ja pienviljelijät raivanneet uudispeltoa. Maakuntaliitolle nähtiin joka tapauksessa tarvetta. Laajojen maakunnallisten toimenpiteiden katsottiin tarvitsevan voimien yhdistämistä.

Pohjois-Pohjanmaan maakunta-arkistoon koottavien aineistojen avulla tehtävä tutkimus haluttiin saada maakunnan talous- ja sivistyselämän kehitystä elävöittämään.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa