Li­min­gan­lah­den luon­to­kes­kus pors­kut­taa vauh­dil­la eteen­päin – viime vuonna jälleen uusi käyn­ti­mää­räen­nä­tys, tärkeys mat­ka­koh­tee­na on noussut

Liminganlahti vetää asiakkaita edelleen parhaiten lähialueelta, eniten Oulusta ja Limingasta.

Liminganlahden luontokeskus houkuttelee myös lintubongareita.
Liminganlahden luontokeskus houkuttelee myös lintubongareita.
Kuva: Nissinen Laura

Liminganlahden luontokeskuksen suosio on kasvanut tasaisesti, ja viime vuonna keskus teki jälleen uuden käyntiennätyksen, kertoo Metsähallitus. Luontokeskuksen taloudellinen merkitys alueelle on kolminkertaistunut viime vuosina, ja kasvua odotellaan keskuksesta edelleen.

Käyntimäärien nousun ansiosta keskuksen kokonaistulovaikutus on noussut 1,3 miljoonaan euroon. Vuonna 2010 kokonaistulovaikutus oli 390 000 euroa.

Keskuksen vuonna 2019 tehdyn kävijätutkimuksen mukaan luontokeskuksen tärkeys matkakohteena on noussut. Yli puolet kävijöistä kertoivat luontokeskuksen olevan matkan tärkein tai ainoa kohde.

Liminganlahden luontokeskus esittelee kosteikkoluontoa. Keskuksessa toimii Metsähallituksen Luontopalvelujen lisäksi Limingan kunnan Hotelli-ravintola Liminganlahti oy.

Oululaisten ja liminkalaisten suosikki

Luontokeskuksen kävijätutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2019 aikana. Sen mukaan kävijät ovat olleet palveluiden laatuun enimmäkseen tyytyväisiä. Kiitosta keräsivät erityisesti pysyvä näyttely, keskuksen viihtyisyys ja asiakasneuvonta.

Eniten kehitettävää on yrittäjien palveluista tiedottamisessa ja myyntituotteissa. Asiakkaat toivoivat myös toiminnallisuuden lisäämistä.

Ensikertalaisia oli noin kolmasosa kävijöistä.

Liminganlahti vetää edelleen asiakkaita parhaiten lähialueelta, eniten Oulusta ja Limingasta. Sen suosio on kasvanut erityisesti lapsiperheiden keskuudessa. Lapsiperheiden lisäksi luontokeskus houkuttelee lintuharrastajia.

Yksi Liminganlahden kivijaloista on ympäristökasvatus. Vuosittain ohjattuihin opastuksiin osallistuu jopa yli 4000 asiakasta.

– Tulemme miettimään, miten saamme luontokasvatuksen, virkistyskäytön ja matkailutoiminnan sovitettua yhteen mahdollisimman hyvin. Asiakkaiden viipymisaikaa tulisi pidentää palveluiden lisäämisen avulla, asiakaspalvelupäällikkö Irja Leppänen Metsähallituksen Luontopalveluista kertoo tiedotteessa.

Leppänen muistuttaa kuitenkin, että toiminnan pohjana ovat herkät luontoarvot, joiden säilyminen on kaikista tärkeintä.

Liminganlahden kehittämisstrategia valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä.