Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt. Raskaan liikenteen päästöjen alentaminen eri keinoin vaikuttaa kokonaisuuteen merkittävästi. Auto- ja kuljetusalalla on tehty töitä asian eteen.
On kehitetty moottoriteknologioita ja biopolttoaineita, kasvatettu yhdistelmäkokoja, optimoitu digitalisaation avulla ajoneuvojen täyttöastetta ja reittejä, kehitetty ajotapaa ja huoltoa. Jatkossa tarvitaan poliittisia päätöksiä tieverkon uudistamiseksi vähäpäästöisen liikenteen alustaksi. Raskaalle liikenteelle tärkeintä on tasainen ajonopeus.
SKALin selvityksen mukaan esimerkiksi tien mäkisyys yhdistettynä pistemäisiin nopeusrajoituksiin voi lisätä polttoaineen kulutusta yli 30 prosenttia. Vastaavasti taajaman tai valoliittymien läpi kulkevan reitin korvaaminen ohitustiellä vähentää hiilidioksidia 30–40 prosenttia. Liki kaksi kolmasosaa raskaan liikenteen ajokilometreistä painottuu pääteille.