
Viime huhtikuussa aloittaneen sähkönmyyntiyhtiö Oomi Energian laskutus on herättänyt osassa sen asiakkaista ihmettelyä. Eräs asiakas kertoo saaneensa yhtiön sähkölaskusta perintäkirjeen, joka seuraavalla viikolla peruttiin pahoitteluiden kera. Kalevalle on kerrottu myös vaikeuksista saada hoidettua yhtiön laskut e-laskuina ja suoramaksuina.
Laskutusepäselvyyksien selvittely yhtiön asiakaspalvelun kautta on voinut olla hankalaa palvelun ajoittaisen ruuhkautumisen vuoksi. Oomin nettisivuilla pahoiteltiin ruuhkatilannetta viimeksi kuluneella viikolla.
Oomi Energian toimitusjohtaja Tuomas Oksanen myöntää, että yli 400 000 asiakkaan yhtiö saa paljon asiakaspalautetta. Sitä tulee useista syistä, ja talvikaudella on oma suosikkiaiheensa.
– Kylmänä vuodenaikana energiankulutus kasvaa, ja tällöin asiakkailta tulee paljon kyselyitä energian hinnoista ja myös laskutuksesta, Oksanen sanoo.
– Tällä hetkellä emme kuitenkaan ole saaneet sellaista palautetta, että meitä olisi lähtenyt iso määrä virheellisiä laskuja. Jos laskussa on joku virhe, periaatteenamme on korjata se mahdollisimman nopeasti.
Ongelmat e-laskuissa ja suoramaksuissa johtuvat Oksasen mukaan lähinnä siitä, että eri pankeilla on eri käytäntöjä jatkaa sopimuksia laskujen tietojen muuttuessa.