Koulutus: Par­tu­ri-kam­paa­moil­la on pula pä­te­vis­tä työn­te­ki­jöis­tä

Panimot: Kemiin pe­rus­te­taan panimo, jonka tarina on kuin elo­ku­vis­ta

Mainos: Kalevan syys­lo­ma­tar­jous 5 viikkoa diginä ja pai­net­tu­na! Tilaa tästä.

Läm­pö­te­hok­kuus laskee asu­mi­sen hintaa

Nelostien varressa, viiden kilometrin päässä Kempeleen kuntakeskuksesta sijaitseva Linnakangas on yksi Kempeleen uusista pientalovaltaisista asuinalueista.

Kempeleen Kotilinnassa autot pysäköidään katoksiin ja kotiin kuljetaan rakennusten ja niiden pihojen rajaamia kapeampia pihakatuja pitkin.
Kempeleen Kotilinnassa autot pysäköidään katoksiin ja kotiin kuljetaan rakennusten ja niiden pihojen rajaamia kapeampia pihakatuja pitkin.
Kempeleen Kotilinnassa autot pysäköidään katoksiin ja kotiin kuljetaan rakennusten ja niiden pihojen rajaamia kapeampia pihakatuja pitkin.

As Oy Kempeleen Kotilinna, Porttivahdinkuja 4. Nastarakennus Oy. Arkkitehtitoimisto Veli Karjalainen Oy. C17, D19,  3h+k+s, 79 neliötä. Vh. 171 990 euroa.

Nelostien varressa, viiden kilometrin päässä Kempeleen kuntakeskuksesta sijaitseva Linnakangas on yksi Kempeleen uusista, erityisesti lapsiperheiden suosimista pientalovaltaisista asuinalueista. Yksi alueen uusimmista lisäyksistä on huhtikuussa valmistunut Asunto Oy Kotilinna, jota markkinoidaan asumiskustannuksiin säästöjä tuovilla matalaenergiaratkaisuilla.

Matalaenergiatalo on rakennus, jonka lämmittämiseen kuluu korkeintaan puolet määräysten mukaisen vastaavan rakennuksen energiasta. Tätä tavoitellaan Kotilinnassa esimerkiksi normeja paremmalla lämmöneristyksellä, ilmatiiviydellä ja arkkitehtisuunnittelulla, rakennusten ilmansuuntien mukaan sijoittamisesta alkaen. Kun energiaa kuluu vähemmän, ei energiantuotantomuodolla ole enää niin suurta merkitystä.

Kotilinna kuuluu kaukolämpöverkkoon ja asunnoissa on vesikiertoinen lattialämmitys.

Rivi-, luhti- ja paritaloista muodostuvassa yhdeksäntoista asunnon yhtiössä rakennukset asettuvat puikkomaisina toistensa viereen.

Autot pysäköidään katoksiin ja asuntoihin kuljetaan rakennusten ja niiden pihojen rajaamia kapeampia pihakatuja pitkin. Sijoittelulla hyödynnetään luonnonvalo ja auringon ilmaislämpö: kaikkien asuntojen oleskelutilat ja pihat on saatu avautumaan tasapuolisesti etelään. Näin ratkaistuna suuri osa tontista kuluu kuitenkin kulkuväyliin. Yhteistä piha-aluetta on käytännössä vain lasten leikkipaikan verran.

Nykyisin harvinaisempi tuulikaappi vähentää ulko-oven avaamisesta syntyvää lämmönhukkaa. Toisaalta pienen tuulikaapin yhdistyminen käytävämäiseen eteiseen tekee asunnon sisääntulosta ahtaan.

Eteisen kiinteä vaatekaappi sijaitsee melko kaukana ulko-ovesta, joten arjessa tuulikaappi muodostunee lisäksi kenkien säilytyspaikaksi, ellei kuran ja kivien halua kantautuvan peremmälle ja sukkien kastuvan makuuhuoneisiin eteisen poikki kuljettaessa.

Kolmen huoneen ja keittiön asunnossa neliöt on hyödynnetty hyvin. Esimerkiksi molempiin makuuhuoneisiin mahtuisi sijoittamaan parisängyn. Pesutiloihin taas on sopinut runsas kodinhoitonurkkaus. 

Katettu terassi suojaa oleskelu- ja ruokailutilan eteläikkunoita liikalämmöltä, matalaenergiatavoitteita tukien. Valoa läpäisevänä kate ei kuitenkaan varjosta liikaa. Terassin lasittamalla voisi säästää lisää jäähdytys- ja lämmityskuluissa.

Linnakankaalta löytyy muun muassa koulu, useita päiväkoteja ja lähikauppa, mutta lähimpään suureen ruokakauppaan Zeppeliniin on muutaman kilometrin matka.

Oma auto saattaa olla edellytys arjen sujumiselle, vaikka alueen poikki kulkeekin julkisen liikenteen linjoja sekä Oulun että Kempeleen keskustaan.

Toisaalta autoilijalle sijainti on ihanteellinen: nelostielle pääsee helposti Metsokankaan kautta ja alueen oma moottoritieliittymä on vireillä. Myös taloyhtiö tukee autoilua tarjoamalla jokaiselle asunnolle jopa kaksi autopaikkaa.

Kestävään asumiseen kuuluvat energiatehokkaan rakentamisen lisäksi myös elämäntyyli ja liikkumisvalinnat, mihin Linnankankaan sijainti ei ole paras mahdollinen. Matalaenergiassa Kotilinna ottaa kuitenkin yhden askeleen kohti kestävää kokonaisuutta.