Tulipalot: Tältä näyt­tä­vät tu­li­pa­lon jäljet Oulun Ran­ta­ka­dul­la

Koulut: Oulun ainoa kak­si­kie­li­nen enk­ku­luok­ka pyörii Poh­jois-Ri­ta­har­jus­sa

Ihmiset: Hai­luo­to­lai­sel­la Juha Topilla on tai­to­ja, joiden vuoksi elo­ku­va­tuo­tan­not soit­ta­vat hänelle

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Lai­te­taan lä­hi­ju­nat rai­teil­leen – Raa­he–Ou­lu–­Tor­nio-rei­til­lä mer­kit­tä­vä vai­ku­tus alueen elin­voi­maan

Lähijunaliikenne rakentaa kestävää ja modernia tulevaisuutta, jolla on merkittävä vaikutus koko Raahe–Oulu–Tornio-reitillä alueen elinvoimaan sekä tuhansien ihmisten päivittäiseen liikkumiseen.

Oulun seudun kuntien ja valtion välinen MAL-sopimusneuvottelu maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä on merkittävä foorumi lähijunaliikenteen edistämiseksi.

Siksi me Suomen Lähijunissa haluamme edistää julkista keskustelua maankäytöstä ja elinvoimasta sekä kestävän liikenteen tulevaisuudesta.

Lähijuna on nopea ja mukava tapa liikkua. Lähijunien suosio on ollut suuri esimerkiksi Pirkanmaan lähijunapilotissa, missä Viialan ja Toijalan asemien matkustajamäärät ovat jopa nelinkertaistuneet 2019–2023 välisenä aikana. Erityisesti kasvua on syntynyt niistä työmatkalaisista, jotka ajavat autonsa liityntäpysäköintiin ja jatkavat matkaansa junalla.

Uusia pysäkkilaitureita rakentamalla tuodaan lähijunat tuhansien uusien ihmisten saavutettaville. Raahe–Oulu–Tornio-reittiä kulkeva lähijuna voisi pysähtyä lähitulevaisuudessa Ruukissa, Limingassa, Kempeleessä, Kaakkurissa, Limingantullissa, Oulun päärautatieasemalla, Tuirassa, Oulun yliopiston ja teknologiakylän pysäkillä, Haukiputaalla, Iissä, Simossa, Kemissä ja Laurilassa.

"Oulun seudun kuntien ja valtion välinen MAL-sopimusneuvottelu maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä on merkittävä foorumi lähijunaliikenteen edistämiseksi."

Ensimmäisten uusien pysäkkien suunnittelusta ja toteutuksesta kannattaa sopia jo alkavalla MAL-sopimuskaudella.

Uudet pysäkkilaiturit ovat edullisia, kun ne suunnitellaan tarkoituksenmukaisesti. Lähijunan pysäkiksi riittävät hyvin 120 metriset laiturit, joiden rakentamiskustannukset yksiraiteisilla radoilla ovat kokemusten mukaan 200 000–500 000 euroa.

Valtio on kuitenkin ohjeistanut kuntia ”varmuuden vuoksi” rakentamaan lähijunia varten 250–450 metrin kaukojunalaitureita. Pitkien laitureiden kustannukset voivat nousta korkeiksi. Siksi kannattaa seurata Rauman kaupungin esimerkkiä, jonka keskustaan on tulossa kokonaan uusi 120-metrinen seisake edullisesti vain lähijunia varten.

Laitetaan Perämerenkaaren elinvoima oikealle raiteelle ja huolehditaan, että lähijunat ovat tulevaisuuden ratkaisu kuntien ja valtion MAL-yhteistyöllä.

Jaakko Mustakallio

varatoimitusjohtaja, Suomen Lähijunat Oy