Mainos

Kyydit lop­pui­vat kuin seinään – ko­ro­na­krii­sin run­te­le­ma tak­si­ala satsaa hy­giee­ni­siin ja tur­val­li­siin kyy­tei­hin

Taksi on toimiala, johon koronaviruksen aiheuttama kriisi iski lujasti. Kela-kyydit ja ruokakuljetukset pitävät taksit pystyssä.

Ville-Veikko Pohjola kertoo, että osaan takseista on rakennettu läpinäkyviä väliseiniä kuljettajan ja asiakkaan tilan väliin.
Ville-Veikko Pohjola kertoo, että osaan takseista on rakennettu läpinäkyviä väliseiniä kuljettajan ja asiakkaan tilan väliin.
Kuva: Anna Tilvis

”Kyydit loppuivat kuin seinään”, sanoo Otaxi Oulun toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola

Hän kertoo, että ajoja on alle 30 prosenttia normaalivolyymista.

”Tämä on ala, joka ensimmäisenä kärsi kriisistä. Parissa päivässä taksien liikevaihto romahti nollaan. Yrityksiin liittyvää taksiliikennettä ei ole minkään vertaa. Koulukuljetuksia ei ollut minkään vertaa. Tavallisten ihmisten kuljetusten kysyntä on hyvin pientä.”

Kolmannes autoista on keskeyttänyt liikennöinnin. Välitysyhtiö on tarjonnut tukena maksuttoman keskeytyspalvelun. 

Pohjola toteaa, että Kela-kyydit on kokonaisuus, joka pitää alaa hengissä. Tartuntavaaran vuoksi Kela on tehnyt päätöksen, että kyytejä ei yhdistellä. 

”Takseissa on satsattu hygieniaan, suojaukseen ja viranomaisten antamien ohjeiden noudattamiseen. Se on tärkeää sekä asiakkaan että kuljettajan kannalta.”

Takseissa käytetään desinfiointiaineita, kertakäyttökäsineitä ja suojausvälineitä sekä tietenkin turvaväliä. 

Takseihin on rakennettu läpinäkyviä väliseiniä kuljettajan ja asiakkaan tilan väliin. Pohjola ei pidä niitä kovin kauniina, mutta ne antavat mahdollisuuden tarjota kyytiä sellaiselle asiakkaalle, joka pitää väliseinää tärkeänä. 

Kauppakasseja ja noutoruokaa

Taksiautoilijat ovat innovoineet uusia palveluja. Otaxi tarjoaa asiakkaille elintarvikekuljetuksia ja kaupassakäyntipalveluja. 

”Taksi on luonteva palveluntuottaja kuljettamisessa. Nyt yhteiskunnassa on niitä, jotka tarvitsevat tämän tyyppisiä palveluja.”

Noutoruokaa kuljetetaan myös. Yhteistyökumppaneina on useita ravintoloita, päivittäistavarakauppoja sekä muun muassa Tokmanni. Taksit tekevät myös tavarankuljetusta. 

Uudet kuljetuspalvelut kannattelevat osaltaan toimialaa, mutta ne eivät lähellekään korvaa sitä, mitä on menetetty. 

”Me haluamme olla mukana ihmisten arjessa uudella tavalla. Me olemme perinteinen luotettava toimija, ja kuluttaja luottaa siihen, että homma toimii”, Pohjola sanoo.

Taksiyhtiössä on varauduttu siihen, jos tilanne yhteiskunnassa vaikeutuu. Pohjolan mukaan heillä on valmius palvella silloinkin.   

Lomautuksia ja tukipaketteja

Taksiyrittäjien tilanne on heijastunut nopeasti välitysyhtiöön asti. 

”Ensimmäiset lomautusratkaisut on tehty ja ne koskevat koko henkilökuntaa. Vaikeimpia ovat tilanteet, joissa perheessä ovat molemmat vanhemmat lomautettuina.”

Pohjola on huolissaan taksialan pienyrittäjistä. He ansaitsevat tuen liiketoimintansa säilymiselle.  

”He tuottavat tärkeää yhteiskunnallista palvelua. Me olemme iso osa sitä, että yhteiskunta toimii hyvin.”

Pohjola arvioi, että jos alalta menetetään hyvät toimijat, yhtä laadukkaita palveluntuottajia ei saada helposti takaisin. Pelkona on, että osa yrittäjistä ajautuu konkurssiin tai maksuvaikeuksiin. 

”Tuntui hyvältä, kun kuulin yhdeltä autoilijalta, että he olivat saaneet tukipaketin.”

Välitysyhtiö käyttää hiljaisen ajan tulevaa varten valmistautumiseen. Hankkeet ja kehitystyöt viedään loppuun. 

Otaxi Oulun suojissa on 250 taksiautoilijaa, yhden henkilön toiminimiyrittäjistä aina noin kymmenen auton ja kymmeniä kuljettajia työllistäviin yrityksiin asti.