Oulun torihotelli: To­ri­ho­tel­lin kon­kurs­si seisoo yhä pai­kal­laan

Pääkirjoitus: Kun suo­ja­tie­tä ei ylitetä enää puo­li­juok­sua – ikään­ty­vä tar­vit­see eri­lai­sen kau­pun­gin

Tilaajille

Ku­lut­ta­jien on ky­se­lyis­sä vaikea kertoa tör­sää­vän­sä – Ni­va­la­lai­nen huo­ne­ka­luy­rit­tä­jä: "Nyt os­te­taan useita tuot­tei­ta ker­ral­la"

Kuluttajilla on kova luottamus omaan talouteen. ”Kansallinen hyve” saa suomalaiset Tilastokeskuksen kyselyissä kuitenkin ensisijaisesti vähättelemään tulevaa rahankäyttöään. Kestotavaroilla on vientiä. Esimerkiksi huonekalukaupassa kysyntä näkyy panostuksena kokonaisuuksiin ja valaisimiin. Osapula saattaa niukentaa kaupan valikoimia.

Huonekalukauppias Hannu-Pekka Haviston mukaan kuluttajat hankkivat nyt mieluusti isompia kokonaisuuksia.
Huonekalukauppias Hannu-Pekka Haviston mukaan kuluttajat hankkivat nyt mieluusti isompia kokonaisuuksia.
Kuva: Heikki Uusitalo

Kuluttajilla on mainio meininki Suomessa. Tilastokeskus ilmoitti viikon aluksi, että kuluttajien odotukset oman ja Suomen talouden osalta ovat nousseet syyskuussa lähes historialliselle tasolle. Vain jouluna 2017 luottamus on ollut vielä vankempaa 15 vuoden kuluessa.

Jo kesäkuussa kuluttajat arvioivat rahatilanteensa erinomaiseksi. Silti painaa myönteistä kehitystä tietty mentaliteettiin viittaava ilmiö. Suomalainen nimittäin mieluummin vähättelee kuin paisuttelee tulevia ostoaikomuksiaan.