Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Kuka, ken, mikä, kumpi, kum­pai­nen oikein vastaa ky­sy­myk­siin San­gin­joes­ta?

Kuka, ken, mikä, kumpi, kumpainen. Tämä koulussa opittu pronominilitania palautui mieleeni, kun ympäristöäni aktiivisesti tarkkailevana kuntalaisena kirjoitin Sanginjoen luonnonsuojelualueen laidoilta palautteita havainnoistani. Niitä teen liikkuessani paljon Valkiaisjärven seudulla.

Heinäkuun alussa kirjoitin kuvien kera kaupungin palautepalveluun Metsänvartijan polusta.

Oulun kaupunki on käyttöoikeussopimuksella 30.11.2023 luovuttanut Metsähallitukselle oikeuden rakentaa retkeilyreitti, Metsänvartijan polku nimeltään, Valkiaisjärveltä Loppulaan. Reitti kulkee Valkiaisjärven uimarannalta alkaen järven ja Mustalammen välistä kohti Loppulaa alkuosaltaan kaupungin omistamalla maalla.

Reitin päällyste on varsin karkeaa mursketta. Tämän vuoksi jalankulkijat koirineen tai ilman ja pyöräilijät sekä muut kulkijat kulkevat paljon reitin vieressä. Kerroin palautteessani huolen siitä, että reitin molemmin puolin varvikko on jo täysin kulunut jopa puolen metrin leveydellä. Mikä ei tietenkään ole tällaisen reitin rakentamisen tavoitteena.

Esitin, että kaupunki maanomistajana sopimuksen nojalla edellyttäisi Metsähallitusta parantamaan reittiä hienojakoisemmalla pintakerroksella estäen siten reitin laajenemisen ja metsänpohjan kulumisen sopimuksen mukaista 3 metriä leveämmältä alueelta.

Sain kaupungilta 4.8. vastauksen: "Kyseistä reittiä ylläpitää Metsähallitus. Jatkossa palautteet kannattaa ohjata suoraan sinne."

Kyllähän minä sen tiesin. Tietäen toisaalta Metsähallituksen "kiireet" ja rahahuolet toivoin, että kaupunki sopimusosapuolena ja maanomistajana olisi ollut aktiivinen.

"Ja mihin jatkossa voin havainnoistani ilmoittaa?"

Ulkoilutin koiraamme lauantaina 16.8. Valkiaisjärventietä pitkälle ohi järven. Murtoselkään menevän tienhaaran kohdalla Valkiaisjärventiellä on puomi ja kielletyn ajosuunnan merkki lisäkilvellä "Huoltoajo sallittu". Autolla ajaminenhan kun on luonnonsuojelualueella kielletty.

Tuolloin puolenpäivän aikaan totesin, että puomi oli auki ja se oli avattu siten, että koko tolppa, jossa on lukko, oli kiskottu ylös jalustastaan. Lukko oli paikallaan tolpassa lukitusasennossa.

Kirjoitin nyt Luontoon-sivuston Yhteydenotot ja palaute -lomakkeelle asiasta jälleen kuvien kera. Totesin, että  tämä ei varmaankaan ole asianmukainen puomin aukaisutapa. Lopuksi kirjoitin, että lähetän tämän tiedoksenne mahdollisia toimenpiteitänne varten.

Tiistaina 18.8. sain vastauksen: "Kohde kuuluu Oulun kaupungille, ei Metsähallitukselle. Kopiona Oulun kaupungille."

Epätietoisena kuntalaisena kyselen, kuka, ken, mikä, kumpi, kumpainen vastaa Sanginjoen luonnonsuojelualueeseen liittyvistä kysymyksistä?

Ja mihin jatkossa voin havainnoistani ilmoittaa? Kun en halua heittäytyä passiiviseksi ja välinpitämättömäksi lähiluontomme kuluttajaksi.

Timo Saarela

Oulu