Kesähelmi: Pe­rä­me­ren saa­ris­toon pääsee ke­sä­ret­kel­le ve­neel­lä

Onnettomuudet : Metsä Fibren Kemin bio­tuo­te­teh­taan työ­maal­la kuo­le­maan joh­ta­nut ta­pa­tur­ma

Kom­ment­ti: Sledgo jää lii­ken­tees­sä hel­pos­ti huo­maa­mat­ta

Pyöräilijälle Sledgon matala, mäkiautomainen muotoilu on aluksi kummallinen. Vaikka ajoneuvo on periaatteessa pieni, se tuntuu vievän leveän tilan kevyen liikenteen väylältä.

Iida Ahonen.
Iida Ahonen.
Kuva: Jukka Leinonen

Pyöräilijälle Sledgon matala, mäkiautomainen muotoilu on aluksi kummallinen. Vaikka ajoneuvo on periaatteessa pieni, se tuntuu vievän leveän tilan kevyen liikenteen väylältä.

Vauhtikin vaikuttaa kyydissä lujalta: uskallan aluksi vääntää kaasua vain arasti, ja ensimmäisen ajokokeiluni nopeus on arviolta huimat 8 kilometriä tunnissa. Puistossa on paljon muita liikkujia, jotka rajoittavat vauhtia, mutta pisimmällä löytyneellä suoralla vauhti lähestyy kahtakymppiä.

Pitkillä työ- ja koulumatkoilla Sledgosta voi todella olla hyötyä, jos reitillä on hyvä näkyvyys ja matkalla pitkiä suoria. Ruuhkassa matka voisi edetä nopeammin kuin bussilla, koska Sledgolla saa ajaa kevyen liikenteen väylillä.

Turvallisuus kuitenkin stressaa. Trafin Otto Lahti arvelee, että muiden liikkujien voi olla vaikea havaita matalaa, 25 kilometrin tuntinopeudella liikkuvaa laitetta. Siltä se kyydissä tuntuukin.

Olen niin matalalla, että Sledgo saattaa jäädä sopivassa kulmassa piiloon esimerkiksi kaiteiden tai pensaiden taa. Kyydissä tunnen olevani muille melkein näkymätön, ja siksi vastuussa koko puiston liikkujien turvallisuudesta. Sledgo tarvitsisi ainakin vilkun, joka yrittäjien mukaan on seuraavaan versioon tulossa.