Sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman entisille asiakkaille on lähetetty aiheettomia perintäkirjeitä, vaikka asiakkaat olisivat jo aiemmin kiistäneet laskut ja reklamoineet niistä. Asiasta kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).
KKV:n mukaan Fi-Nergy Voiman laskuja ei pidä maksaa, vaan laskusta on syytä reklamoida perintäyhtiön asiakaspalveluun.
Viime viikolla KKV kertoi, että sähköyhtiö 365 Hankinta on lähettänyt kuluttajille aiheettomia laskuja, joita ei pidä maksaa.
Sähkönmyynti on ollut valitusten kestoaihe. Kuluttaja-asiamiehelle ja KKV:n kuluttajaneuvontaan on tullut viime vuosien aikana runsaasti yhteydenottoja sähkön puhelinmyynnistä ja ennakkolaskutuksesta.
KKV:n sivuilla kerrotaan, että erityisesti sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergy Voiman toimintatavat ovat aiheuttaneet ongelmia. Kuluttaja-asiamies vei yhtiön keväällä 2020 markkinaoikeuteen kuluttajan oikeuksien rikkomisesta. Toukokuussa 2021 markkinaoikeus määräsi yhtiölle ja henkilökohtaisesti sen omistajalle useita 100 000 euron uhkasakolla tehostettuja kieltoja.
Fi-Nergyn lisäksi kuluttaja-asiamies on selvittänyt 365 Hankinnan puhelinmyyntiä. Molemmat yritykset ovat käyttäneet puhelinmyyntiä päämarkkinointikanavanaan ja aiheuttaneet kuluttajille samanlaisia ongelmia.
Yhtiöiden aiheuttamista ongelmista ja veropetosepäilyistä on uutisoitu jo aiemmin valtakunnallisesti esimerkiksi tässä ja tässä Helsingin Sanomien jutuissa ja tässä Kalevan jutussa.