Liikenne: Sii­ka­joen­ky­läl­lä kaikki tie­tä­vät, missä on Suomen surkein tie – ­Ka­le­va testasi reitin

Luitko jo tämän: Kes­ki-ikää lä­hes­ty­vien naisten kuo­le­mat li­sään­ty­neet, ko­ro­na­ta­pauk­set eivät selitä kasvua

Pääkirjoitus: Seppien syn­ty­mi­nen vaatii myös lä­hi­ope­tus­ta ja oh­jaus­ta, ja nyt liian moni am­mat­tiin opis­ke­le­va jää niitä vaille

Kil­pai­lu­työt jul­kais­tiin - Oulun ase­ma­kes­kuk­ses­ta viisi huikeaa visiota

Oulun asemakeskuksen kilpailutyöt ovat valmistuneet. Palkintoraadin arvioitavana on nyt suunnitelmat viideltä mukaan kutsulta arkkitehtitoimistolta ja heidän työryhmältään.

Oulun asemakeskuksen kilpailutyöt.
Oulun asemakeskuksen kilpailutyöt.
Kuva: Kaleva

Oulun asemakeskuksen kilpailutyöt ovat valmistuneet. Palkintoraadin arvioitavana on nyt suunnitelmat viideltä mukaan kutsulta arkkitehtitoimistolta ja heidän työryhmältään.

Visioihin asemakeskuksen tulevaisuudesta voi tutustua tarkemmin kuvagalleriassa.

Vaikka kyseessä on kutsukilpailu, työt on palautettu nimettöminä ja tekijät paljastuvat vasta kilpailun ratkettua.

Myös yleisö voi ottaa kantaa ja äänestää omaa suosikkiaan Oulun kaupungin verkkosivuilla, joissa kilpailutyöt ovat laajemmin näkyvillä. Yleisön kanta ei kuitenkaan ratkaise, vaan voittajan valitsee asiantuntijaraati. Kilpailu ratkeaa vuoden loppuun mennessä.

Kilpailun tarkoituksena on selvittää asema-alueen kehittämismahdollisuuksia. Päähuomio on aseman Raksilan puolella, mutta samalla haluttiin näkemyksiä siitä, miten radan eri puolet yhdistyisivät toisiinsa.

Tavoitteena on ydinkeskustan ja Raksilan yhdistävä korkeatasoinen kokonaisuus.
Oulun asemanseudun kehittäminen on ollut tapetilla 1970-luvulta lähtien.

Tavoitteena on ollut eri liikennemuodot yhdistävä matkakeskus, mutta syystä tai toisesta suunnitelmat ovat aina tyssänneet johonkin. Myös matkustamisen tarpeet ovat muuttuneet. Nyt suunnitelmissa on mukana paljon muita toimintoja, kuten esimerkiksi nyt palautetuissa töissä monitoimiareenaa ja palvelukeskusta sekä asumista.

Palkintolautakunnan puheenjohtajana toimii Oulun kaupungin yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki. Torstaina aamupäivällä pidettiin ensimmäinen juryn kokous.

Matinheikki luonnehtii ensi näkemältä töitä erittäin mielenkiintoisiksi.

–Jos pääsemme toteuttamaan edes osan näistä ideoista, tuloksena on ihan erilainen Oulu. Itseäni jännittää erityisesti, miten Raksilan ja Asemanseudun yhdistäminen keskustaan onnistuu. Veikkaan, että tätä jurykin joutuu erityisesti miettimään.

– Oulu tarvitsee nyt positiivisia sykäyksiä kaupunkina. Meillä on muutamia paikkoja, missä se voidaan tehdä ja tämä on yksi niistä.

Toinen paikka Raatin eteläranta

Kaupunki järjesti viime vuonna ideakilpailun torialueen kehittämisestä ja tutkitutti myöhemmin esiin nousseet visiot asuntojen rakentamisesta Hollihaan puistoon ja Raatinsaaren rantaan. Vielä tämän vuoden puolella on tulossa poliittiseen päätöksentekoon mahdollisuus käynnistää Raatin etelärannasta tontinluovutuskilpailu, kertoo Matinheikki.

Asemanseudun lailla myös Raattiin haetaan korkeatasoista, näyttävää arkkitehtuuria.

Jokaisessa kilpailutyössä asemanseutu oli mielletty kaupunkiin sisääntuloksi, portiksi Ouluun. Vuosittain sitä kautta tulee Ouluun noin 600 000 – 800 000 matkustajaa.

–Vertailuna todettakoon, että lentomatkustajia tulee noin miljoona.

Matinheikki korostaa, että kilpailussa haettiin korkealaatuista arkkitehtuuria, mutta samalla toteuttamiskelpoista ratkaisua. Maanomistajista –VR-yhtymä Oy ja Senaatti-kiinteistöt- riippuu, mitä lopulta toteutetaan. Matinheikki arvelee varovaisesti, että kaupunkia todennäköisesti tarvitaan esimerkiksi urheiluareenan tai palvelukeskusten toteuttamisessa.

– Oulun kannattaisi kuitenkin ottaa asiassa vaikka riskia vetovoimansa puolesta, hän korostaa.

Myös VR-yhtymän kiinteistöjohtaja Ari Mäkisen ensivaikutelma kilpailutöistä oli erittäin positiivinen.

–Kilpailu tuotti erilaisia näkemyksiä, ne eivät ole samasta puusta veistettyjä. Tästä syystä kokonaisuus oli hyvin mielenkiintoinen. On erilaisia vahvuuksia ja ratkaisuja siitä, mennäänkö radan yli vai mennäänkö radan alitse ja mikä on julkisen tilan ja asumisen suhde. Näihin ei ehditty vielä kovastikaan perehtyä.

–Tässä vaiheessa mikään töistä ei pudonnut pois pelistä, vaan kaikki vaikuttivat kiinnostavilta, korostaa Mäkinen.

Seuraavaksi tutkitaan niiden toteuttamiskelpoisuus ja muutetaan neliöt euroiksi.

Kilpailutyöt ovat nähtävillä 7.10.2016 alkaen Ympäristötalon kahvila Leetassa arkisin klo 11-13 (Solistinkatu 2).

Palkintolautakunnan kokoonpano

Kilpailun järjestäjien nimeämään palkintolautakuntaan kuuluvat:


Matti Matinheikki, yhdyskuntajohtaja, pj. Oulun kaupunki
Mikko Törmänen, asemakaavapäällikkö, arkkitehti SAFA
Uki Lahtinen, asemakaava-arkkitehti vs. Oulun kaupunki
Riikka Moilanen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja
Risto Kalliorinne, yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja

Arja Aalto, henkilöliikenneasiantuntija, Liikennevirasto
Seppo Serola, ylitarkastaja, arkkitehti, Liikennevirasto
Mauri Sahi, johtaja, Senaatti-kiinteistöt
Antti Kari, kiinteistökehitysryhmän päällikkö, Senaatti-kiinteistöt
Ari Mäkinen, kiinteistöjohtaja, VR-Yhtymä Oy
Janne Seeste, kiinteistökehityspäällikkö, VR-Yhtymä Oy
Aaro Artto, arkkitehti SAFA, kilpailijoiden valitsema arkkitehtituomari

Palkintolautakunnan sihteerinä toimii arkkitehti SAFA Jukka Laaksonen.

Kilpailuun osallistuvat ryhmät (aakkosjärjestyksessä):

1. Arkkitehtitoimisto AJAK Oy
- Trafix Oy
- Scenariolabs Oy
- Realprojekti Oy

2. Arkkitehtitoimisto Brunow & Maunula Oy
- Metro arkkitehdit
- Sweco
- Maisemasuunnittelu Hemgård
- FMC laskentapalvelut Oy

3. Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
- Arkkitehdit M3
- Plaana Oy
- Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
- Rakennusinsinööritoimisto Rimako Oy

4. GSP Group Oy
- PES-arkkitehdit
- Trafix Oy
- Ramboll Oy

5. JKMM Arkkitehdit
- Trafix Oy
- LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
- Rapal Oy