Vaatesuunnittelu: Tytti Ala­pie­ti suun­nit­te­lee Pi­ki­saa­res­sa ui­ma­pu­ku­ja ja muita vaat­tei­ta

Pääkirjoitus: Ve­ty­ta­lous voi tuoda pi­ris­tys­ruis­keen Poh­jois-Poh­jan­maal­le, mutta myös vas­tus­tus­ta on odo­tet­ta­vis­sa

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Ke­vyel­lä­kin kä­ve­lyl­lä vai­ku­tus­ta

Istumisen (Kaleva 15.5./Lukijalta) ja vähäisen liikunnan vaarallisuudet terveydelle ovat johtaneet useiden tautien, kuten tyypin 2 diabetes, sydän- ja verisuonitautien, Alzheimerin taudin sekä eräiden syöpien yhä suurentuneisiin ilmentymisiin ja kustannuksiin, sekä sairaalahoidon vaikeuksiin.

Nykyinen terveyden alan johtajien ja lääkärien liikuntasuositus edellyttää viikoittain vähintään 150 minuutin reipasta kävelyä noin viiden kilometrin tuntinopeudella. Tämä nopeus on liian suuri, ja potilaat, joilla on kohonnut verensokeri ja sydänvaivoja, eivät pysty tähän. Kevyen kävelyn terveysvaikutuksia ei voimassa oleva suositus ilmoita.