Mainos

Kempele kerää yrit­tä­jien kehut – kii­tos­ta saavat hyvät kul­ku­yh­tey­det ja kunnan ak­tii­vi­suus

Yrittäjät kiittelevät yritysalueiden hyviä kulkuyhteyksiä ja kunnan aktiivisuutta

Tulvari Oy:n toimitusjohtaja Esa Karhumaa on ollut tyytyväinen Hakamaan yritysalueeseen.
Tulvari Oy:n toimitusjohtaja Esa Karhumaa on ollut tyytyväinen Hakamaan yritysalueeseen.
Kuva: Anna Tilvis

Zatelliitti on Kempeleen yritysalueiden lippulaiva. Se lähti kasvuun, kun viereiselle moottoritielle saatiin uudet liittymät.

Yrittäjä Matti Lukkarilalla on kokemusta eri toimipaikoista. Elekma Oy toimi pitkään Raahessa. Kempeleeseen siirryttiin perheen muuton seurauksena ja sinne perustettiin rinnakkainen toimipaikka.

”Kempeleen liikkeessä oli paljon työtä ja Raahessa ei juuri mitään. Vuoden päästä Vierimaan Teemu tuli tänne kaveriksi ja saimme homma rullaamaan.”

Yrityksen kasvun myötä tilat Kissankulmassa kävivät ahtaiksi ja syntyi tarve uudelle toimitilalle. Vuokrapaikalta yritys siirtyi Zatelliittiin omalle tontille ja omaan kiinteistöön.

”Alkuun meille oli varattu viereinen tontti. Sain tiedon, että tämän varaus oli vapautunut. Iskin siihen saumaan. Kun saimme näkyvämmän tontin, teimme siinä samalla päätöksen aloittaa uusien tilojen rakentaminen”, Lukkarila kertoo.

Yrityksen tuotteita ovat autonnostimet, rengaskoneet ja muut korjaamolaitteet sekä vikakoodinlukijat. Yli 80 prosenttia myynnistä tapahtuu verkkokaupan kautta.

Riittävästi tilaa toimia

Yrityksen toiminnan kannalta on tärkeää, että päivittäin kuljetuksia hakevat kuorma-autot mahtuvat kääntymään pihalla. Tavaraa tulee merikonteissa ja ne pitää pystyä purkamaan pihassa.

”Pari kuukautta on oltu tässä ja nyt jo näyttää, että asiakkaita on käynyt enemmän kuin vanhalla paikalla.”

Kiinteistössä on vuokrahuoneita sekä sauna- ja neuvottelutilat.

”Mahtuu isommallakin porukalla, kun rakennettiin kymmenen hengen sauna.”

Asiointi kunnan yrityspalvelujen kanssa on ollut toimivaa.

”Vastaukset ovat tulleet nopeasti ja täsmällisesti. Yrittäjätkään eivät näe toisiaan pelkästään kilpailijoina, vaan enemmän mahdollisuutena kuin uhkana.”

Koronakriisin aikana Elekman ovet olivat kiinni, mutta ratkaisuksi kehitettiin verkko-ostosten nouda pihasta -palvelu.

”Maaliskuun lopussa oli kaksi viikkoa kuolemanhiljaista. Sitten ihmiset alkoivat tilata tavaraa nimenomaan suomalaisista verkkokaupoista. Oli uutisointia, että virus saattaa levitä pakettien mukana. Se satoi meidän laariin”, Lukkarila sanoo.

Jarno Käräjäojan mukaan näkyvyys ja helppo saavutettavuus ovat tärkeitä Lumisaunat Oy:n myyntipaikan sijainnissa.
Jarno Käräjäojan mukaan näkyvyys ja helppo saavutettavuus ovat tärkeitä Lumisaunat Oy:n myyntipaikan sijainnissa.
Kuva: Anna Tilvis

Saavutettavuus ja näkyvyys tärkeää

Lumisaunat Oy:n myynti ja suunnittelu on sijainnut koko ajan Zatelliitin yritysalueella. Yrityksen tuotteita ovat saunanlauteet ja kaikki muu saunaan liittyvä. Yrittäjä, toimitusjohtaja Jarno Käräjäoja on pitää sijaintia hyvänä.

”Tässä on oltu reilut yhdeksän vuotta. Kun tuotteita toimitetaan valtakunnallisesti, moottoritien läheisyys ja näkyvyys ovat meille hyvä asia. Helppo saavutettavuus on tärkeää.”

”Matkan varrella on kartoitettu lähialueitten yrityspaikkoja, mutta tämä on koettu hyväksi.”

Käräjäoja pitää tärkeänä, että alue on yleisilmeeltään siisti.

”Kempeleessä yleensäkin näkymä on huoliteltu ja viheralueet hoidettuja.”

Tuotanto Lumijoella

Yrityksen kotipaikka ei ole vaikuttanut yrityspalveluiden suhtautumiseen. Puusepänteollisuutta edustavan yrityksen tuotantotilat ja kotipaikka ovat Lumijoella. Tuotantoa johtaa yrittäjä, tuotantopäällikkö Timo Kukkohovi.

”Kaikki meidän tuotteet on valmistettu Lumijoella. Harva tietää, että meidän henkilöstön suuruus on 18 vakituista työntekijää. Olemme Lumijoen suurin yksityinen työllistäjä”, Käräjäoja toteaa.

”Kunnan yrityspuolella ollaan kyllä aktiivisia. Meitä on lähestytty ja apua tarjottu. Tiedän kyllä, ettei se ole itsestään selvää joka kunnassa ja kaupungissa.”

Kun myyntitiloissa oli laajentamisen tarvetta, uutta tilaa järjestyi mukavasti eikä muuttamaan tarvinnut lähteä. Alueen yrittäjillä ei ole ollut juurikaan yhteistyötä.

”Zatelliitintien varren yrityksillä voisi olla joku yhteinen markkinointitempaus.”

Koronakriisi ei ole toistaiseksi vaikuttanut Lumisaunat Oy:n liiketoimintaan.

”Meillä se näkyy vasta vuoden päästä, kun sauna on rakentamisessa viimeinen lenkki. Aluksi asiakkaat vetivät jarrua päälle, mutta nyt tilanne on palautunut ja jopa ottanut jossain määrin takaisin”, Käräjäoja sanoo.

Matti Lukkarila on rakennuttanut Elekma Oy:lle vasta uudet toimitilat Zatelliittiin.
Matti Lukkarila on rakennuttanut Elekma Oy:lle vasta uudet toimitilat Zatelliittiin.
Kuva: Anna Tilvis

Järkevä hintataso Hakamaalla

Hakamaan teollisuusalueella Hakatien perältä löytyvät Tulvari Oy:n tuotantotilat. Yritys tekee vuototurvallisuuteen liittyviä kaukaloita sekä lämpö- ja vesikeskuksia.

Yritys on aloittanut toiminnan Kempeleessä, käynyt mutkan Oulussa ja palannut sitten omistajanvaihdon ja parin kasvuvuoden jälkeen Kempeleeseen. Hakamaalla se on yksityisen kiinteistöyhtiön vuokralaisena.

”Meidän kaltaiselle toimijalle sijainnilla tai näkyvyydellä ei ole niin merkitystä, koska meillä ei ole tässä asiakasmyyntiä ja toimina-alueena on koko maa. Myynti tapahtuu lv-tukkujen kautta tai suorana toimituksena työmaalle”, yrittäjä, toimitusjohtaja Esa Karhumaa sanoo.

Hän on tyytyväinen Hakamaahan tuotantolaitoksen paikkana.

”Silloin kun haimme paikkaa, kunta tarjosi vaihtoehtoja, mutta tämä nähtiin parhaaksi. Hintataso on järkevä. Sijainti on hyvä siinä mielessä, että työntekijöitten on helppo kulkea lähialueilta.”

Tulvari työllistää täyspäiväisesti kahdeksan henkilöä. Kesäaikaan palkkalistoilla on 15 ihmistä.

”Tällainen pieni tehdastoiminta on sikäli mukava, että pystyy työllistämään nuoria vaikkapa tarvikepusseja tekemään.”

Hyvä yrittäjäpaikkakunta

Osa yrityksen käyttämistä metalliosista tulee samalta yritysalueelta ja kaiken kaikkiaan suurin osa komponenteista tulee Suomesta.

Karhumaan kokemusten mukaan Kempele on aina ollut yrittäjäpaikkakunta. Se näkyy esimerkiksi aktiivisena kaavoituksena. Hyvässä kasvussa oleva Tulvari saattaa tarvita parin kolmen vuoden päästä uusia toimitiloja. Hän uskoo, että apua löytyy silloin.

Vuonna 2014 Esa osti Tulvari-tuotemerkin omalla yrityksellään isältään Kauko Karhumaalta.

”Kunnassa on alkanut varsin myönteinen pöhinä. Ratkaisevaa oli, kun viisi vuotta sitten tehtiin periaatteellinen ratkaisu alkaa vuokrata yritystontteja”, Kauko Karhumaa sanoo.

Hän kehuu kunnan porukkaa dynaamiseksi.

”Eivät ole piiloutuneet rakenteiden taakse.”

Maanläheistä ja joustavaa yritys­politiikkaa
Anna Tilvis
Kempeleen elinkeinojohtaja Miia Marjanen kertoo, että Kempeleessä panostetaan nyt matkailuun.
Kempeleen elinkeinojohtaja Miia Marjanen kertoo, että Kempeleessä panostetaan nyt matkailuun.
Kuva: Anna Tilvis

Elinkeinojohtaja Miia Marjanen, millaista Kempeleen kunnan elinkeinopolitiikka on?

”Se on maanläheistä. Meillä on selkeä näkemys, että kunta tekee oman osansa. Me huolehdimme, että yrittäjillä on edellytykset yrittämiselle. Me kaavoitamme yritystontteja hyville paikoille, rakennamme tiet ja huolehdimme, että perusjutut ovat kunnossa.”

”Me luotamme yrittäjiin, että he osaavat tehdä oman hommansa, jossa he ovat asiantuntijoita. Me emme yritäkään auttaa yrittäjiä siinä, minkä he itse osaavat paremmin.”

Kuinka herkällä korvalla kunta kuuntelee yrittäjiä?

”Elinkeinolautakunta pyrkii vierailemaan yrityksissä mahdollisimman paljon. Me kuulostelemme, olisiko yrittäjillä mielessä toiveita, jotka me pystyisimme täyttämään. Sitten me tartumme niihin. Toivon, että onnistumme olemaan sellaisia, joihin on helppo ottaa yhteyttä.”

Onko siitä konkreettisia esimerkkejä?

”Yrittäjien toiveet liittyvät teitten ylläpitoon, oikeanlaisiin tontteihin, rakennusten laajentamisiin ja lisärakentamiseen. Minun mielestä nuo asiat sujuvat meillä jouhevasti. Jos on asia, jossa voidaan auttaa, esimerkiksi järjestämällä oikeanlainen tontti, niin totta kai se tehdään.”

Mikä on elinkeinopolitiikan ajankohtaisin asia?

”Ajankohtaista on matkailun kehittäminen. Nyt on vahvasti panostettu matkailun digiasioihin. On avattu verkkokauppa ja tehty perinteinen paperiesite. Parhaillaan tehdään ulkoilureitistöä. Sitten on tietenkin Zeniitti, mutta se on matkailukohde vasta 5–10 vuoden päästä.”

”Zatelliitin yritysalue on myös akuutti asia. Siellä on käynnissä kaavoitustyö ja sinne tehdään lisää tontteja.”

Millä perusteilla yritys valitsee sijoittumisen?

”Monet yritysalueet ovat ilmeeltään päällekkäisiä ja yritys voisi sijoittua monellekin alueelle. Mutta yrittäjällä on usein ajatus, millainen profiili hänen yrityksellään on ja missä on sen paikka. Sijoittuminen riippuu paljolti tontin sijainnista, näkyvyydestä ja asiakkaista.”

Viisi teollisuusaluetta
  • Zatelliitti on moottoritien varrella oleva laaja alue, jossa on vanha ja uusi osa. Uudet tontit sijoittuvat moottoritielle johtavien uusien liittymien juureen. Nopeat kulkuyhteydet, hyvä näkyvyys.
  • Hakamaan alueella Eteläsuomentien varressa on muun muassa koneliikeitä ja useita pienempiä autoliikkeitä. Tonttikoko on pienempi. Uudet liittymät ovat parantaneet yhteyttä moottoritielle.
  • Paituri on pienempi alue Hakamaan vieressä. Yrittäjällä on mahdollisuus rakentaa samalle tontille asunto. Pieniä ja keskisuuria yrityksiä. 
  • Vihiluoto on Kempeleen kunnan aluetta lentokentäntien varressa. Osa yrittäjistä hyötyy lentokentän läheisyydestä tai kunnan länsipuolella olemisesta. Hyvä julkinen liikenne.
  • Logistiikkakeskus on kauppakeskus Zeppeliinin eteläpuolella moottoritien varressa. Siellä on kuljetusyrityksiä ja isoja varastoja.