Tulipalot: Oulun Top­pi­las­sa syttyi aa­muyöl­lä kolmas ta­hal­li­sek­si epäilty palo

Koulut: Oulun ainoa kak­si­kie­li­nen enk­ku­luok­ka pyörii Poh­jois-Ri­ta­har­jus­sa

Ihmiset: Hai­luo­to­lai­sel­la Juha Topilla on tai­to­ja, joiden vuoksi elo­ku­va­tuo­tan­not soit­ta­vat hänelle

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Kau­pun­ki­pyö­rät Ouluun – Oulu ei voi olla pyö­räi­ly­pää­kau­pun­ki, jos täällä ei ole kau­pun­ki­pyö­riä

Oulun kaupunkipyöräkeskustelu käy tällä hetkellä kiivaana, sillä kaupunki päättää vuoden loppuun mennessä kunnan omien kaupunkipyörien kohtalosta. Oulun Keskustanuorten mielestä kaupunkipyörät parantaisivat nuorten, matkailijoiden, pienituloisten ja opiskelijoiden liikkumista Oulussa.

Kaupunkipyörät lisäävät joukkoliikenneverkon kattavuutta siten, että kaupunkipyörät olisivat bussiverkon jatke: pyörällä voisi polkaista kilometrin tai parin matkan bussipysäkille tai bussipysäkiltä jatkaa helposti pyörällä matkaa eteenpäin.

Tuhansilla oululaisilla on jo käytössä Waltti-kortti, jolla pyörät saisi käyttöön. Toisin sanoen, nämä tuhannet kuntalaiset olisivat valmiita kaupunkipyörien käyttäjiä jo ensimmäisestä pyörien käyttöönottopäivästä lähtien. Koemme erityisesti, että kaupunkipyörät parantaisivat länsi-itä-suuntaista joukkoliikennettä sekä keskustan ulkopuolelta saapuvien oululaisten liikkumista.

Sähköavusteiset kaupunkipyörät palvelisivat laajempaa joukkoa kaupunkilaisia, koska niiden asemia voitaisiin sijoittaa niille alueille, joissa joukkoliikenne on heikompi, kuten Kiiminkiin, Haukiputaalle ja Oulunsaloon.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.