Showpaini: Näin yli­opis­to­tut­ki­jas­ta kuo­riu­tuu yli­voi­mai­nen Va­lio­yk­si­lö

Kaleva Live: Voi­mis­te­lu­päi­vät jat­ku­vat Ou­lu­hal­lis­sa

Huumeet: Kier­sim­me aut­ta­jien kanssa huu­mei­den käyt­tö­pai­kat Oulun kes­kus­tas­sa

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Kan­net­tu oppilas ei luo­kas­sa pysy

Oppivelvollisuuden yleinen laajentaminen ei ole paras ratkaisu ongelmiin, joiden vuoksi nuori on vaarassa jäädä vaille toisen asteen tutkintoa.

Suomalaisen koulutuksen kivijalka on pitkään ollut mahdollisuuksien tasa-arvo, joka antaa jokaiselle mahdollisuuden kasvaa täyteen potentiaaliinsa lähtökohdista riippumatta. Vuosittain peruskoulun päättötodistuksen kuitenkin saa iso joukko nuoria, joiden taidot eivät vielä riitä jatko-opintoihin.

Oppivelvollisuuden yleinen laajentaminen ei ole paras ratkaisu ongelmiin, joiden vuoksi nuori on vaarassa jäädä vaille toisen asteen tutkintoa. Toimenpiteitä on kohdistettava erityisesti niihin, jotka ovat vaarassa pudota ja jäädä syrjään.

Poikkeusolojen vuoksi oppivelvollisuuden pidentämiseen liittyvät taloudelliset rasitteet on jo ansiokkaasti ruodittu esimerkiksi Kuntaliiton lausunnossa, jossa sitä pidetään esitetyssä muodossaan pääosin kestämättömänä kuntatalouden näkökulmasta.

Sen sijaan, että ajetaan yleistä oppivelvollisuusiän mekaanista pidentämistä, katseet on käännettävä varhaisiin vuosiin. Perusta koulupolulle luodaan jo varhaiskasvatuksessa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.