Oululaisella Pekka Tahkolalla on yli kymmenen pyörää ja osalla menopeleistä on omat nimet

Pekka Tahkola on työssään erikoistunut pyöräliikennesuunnitteluun. Hän pyrkii suunnittelemaan liikkumisesta järkevää ja sitä kautta myös parantamaan kaikkien hyvinvointia. KUVA: Ester van Dam
Kale! 25.8.2019 20:11
Mari Rytilahti

Pyöräily on mukavaa ja järkevää, mutta ennen kaikkea se on hauskaa, sanoo Pekka Tahkola. Oulussa on Tahkolan mielestä hyvä pyörätieverkosto ja siksikin helppo liikkua.

– Erityisesti kaupungissa on helppo kuljettaa tavaraa pyörän avulla, Tahkola toteaa.

Tahkola omistaa yli kymmenen erilaista pyörää, joista useimmilla on nimet.

Pyrkijää käytän tavaran kuljettamiseen. Pappiskalla taas liikun päivittäin. Pinkki Kostaja on puolestaan niin sanottu tyhmäpyörä, Tahkola naureskelee.

Näiden lisäksi Tahkolalta löytyy muun muassa muita vanhoja pyöriä ja maastopyöriä. Tahkola ei ole varsinaisesti missään vaiheessa aloittanut pyörien keräämistä, vaan niitä on vuosien varrella vain kertynyt.

Pyöräilemällä Tahkola tykkää tutkia uusia paikkoja.

– Olen yrittänyt ajaa kaikki tiet ja polut täällä Oulussa, mutta vielä on tehtävää, hän naureskelee.

Tahkola pitää erityisesti luonnossa pyöräilemisestä sekä uusien reittien ja vanhojen polkujen etsimisestä. Muillekin hän suosittelee uusien reittien kokeilemista samojen tuttujen reittien sijaan.

– Tärkeintä on kuitenkin se, että pyöräilee silloin, kun se on mahdollista ja ehkä jopa hauskaa, Tahkola painottaa.

Tahkola on yksi Krossikommuuni ry:n perustajajäsenistä. Yhdistys järjestää vuosittain muun muassa Suomen suosituimpiin lukeutuvan Syöte MTB -maastopyöräilytapahtuman sekä ilmaisia cyclocross-tapahtumia Oulussa.

Tahkola on työssään erikoistunut pyöräliikennesuunnitteluun. Hän pyrkii suunnittelemaan liikkumisesta järkevää ja sitä kautta myös parantamaan kaikkien hyvinvointia. Työn puolesta Tahkola on käynyt ulkomailla, kuten Kanadassa ja USAssa, kertomassa Oulun pyöräilykulttuurista.

Lue tämä juttu kokonaan ja muut Kalen! jutut näköislehdestä. Kale! on Kalevan letkeä lehti kaupunkilaiselle.

MAINOS

Kommentoi

Ainakin ennen poliisi kielsi jo takaperin käännetyn kippuratangonkin käyttämisen liikenteessä "muille vaarallisena". Nytkö saa ajaa hirvensarviet sojossa? En itse lähtisi tuollaisella minnekään, sillä kaatuminen on jo itselle todella vaarallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poronsarvet. Eivätkä ne ole sojossa, vaan osoittavat alas- ja sisäänpäin. Noiden päälle kaatuminen on jotakuinkin mahdotonta, jopa normaali suora ohjaustanko on vaarallisempi itselle tai muille :)

T. Pekka

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pekan mukana käytiin retki syötteen maastossa pari vuotta sitte. Hiton mukava retki. Pekka on hyvä äijjä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"erikoistunut pyöräliikennesuunnitteluun", lue: mahdollisimman paljon haittaa autoliikenteelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lue: Mitä enemmän pyöräliikennettä, sitä vähemmän autoruuhkia. Ylivoimaisesti suurin osa matkoista kun on alle 5km mittaisia. Ei voi tietenkään olettaa että kaikki autoilijat ymmärtää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jep ja pyörärekat kuljettaa tavarat kun junalla ei pääse joka paikkaan.
Arvaat varmaan miksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavara kulkee kuorma-autolla sitä helpommin, mitä vähemmän väylillä on henkilöautoliikennettä.

Jakeluliikenne normaaliin suomalaiskaupunkiin käytännössä loppuisi, jos jokainen liikkuisi omalla autolla.

Maantiekuljetukset eivät millään tavalla myöskään häiriinny kaupunkien kehittymisestä. Edes hormoonituotantosi ei häiriinny muiden pyöräilystä. Oma liikkumisesi tosin voisi auttaa siihen ja itaetunto-ongelmiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:02
Oulun yliopisto mukaan arktisten alueiden metallien 3D-tulostushankkeeseen
11:15
Mies löi naista 13 kertaa puukolla ylävartaloon Raahessa, miehen mukaan kyse oli hätävarjelusta – syyttäjä vaatii vankeustuomiota
11:06
Henkilöautot nokkakolarissa Kalajoella – viisi henkilöä loukkaantui, kaksi vakavammin
11:05
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
10:52
Kerrostalohuoneistossa syttyi tulipalo Sotkamossa – yksi ihminen vietiin jatkohoitoon
10:52
Suomen vanhin lotta Saara Kanerva on kuollut – 107-vuotias Kanerva oli Tornion vanhin asukas
10:33
Keskustan Minna-Maaria Sipilä eroaa Kempeleen kunnanhallituksen jäsenyydestä – vetoaa kahdella paikkakunnalla asumiseen
60
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
44
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
27
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
24
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
20
Vanhan laivanhylyn kappaleet lähtivät rekalla Oulusta etelään kunnostettaviksi – paluu koittaa vuoden tai kahden päästä, katso video
19
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä – Taustalla asioita, joita "ei toistaiseksi voi kertoa"
16
Uskomaton ihmenousu! Suomen lentopallomaajoukkue taisteli lähes toivottomasta tilanteesta tiensä EM-kisojen neljännesvälieriin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image