Kale! kokkeilee: Fatbike pusertaa hien en­si­ker­ta­lai­sen pintaan Lekatien lenkillä

Parisataametrinen pyöräjono rikkoo lumista merimaisemaa. KUVA: Antti Tauriainen
Kale! 22.2.2019 21:19
Antti Tauriainen

Oulun metsissä, meren jäällä ja pyöräteillä kiemurtelevaa noin 25 kilometrin reittiä on avattu useaan otteeseen moottorikelkalla.

Fatbike-retkiä perustamassa ollut Virva Pisano kertoo, että edellisenä päivänä osan matkasta pääsi etenemään vain pyörää taluttamalla. Nyt koko matkan pääsi polkien muutamaa kaatumista lukuun ottamatta, mikä ei haittaa, koska ne kuuluvat lajiin.

Reitti eteni Nallikarista Hietasaarta kiertäen Möljän sillan yli Toppilan puolelle, josta menimme meren jäälle. Meren jäällä valkoista maisemaa rikkoo 60 pyöräilijän värikäs letka.

Välillä pysähdytään, jotta saadaan kaikki ryhmät samaan matkaan. KUVA: Antti Tauriainen

Fatbiket eli leveärenkaiset polkupyörät kulkevat kolmessa ryhmässä moottorikelkan uraa pitkin. Rengaspaineet on laskettu matalaksi, jotta rengas saadaan mahdollisimman leveäksi ja lumeen osuva pinta-ala suureksi. Parisataametrinen pyöräjono meren jäällä on vaikuttava näky.

Ensimmäisellä fatbike retkelläni huomaan kerta toisensa jälkeen yllättyväni kuinka ketterä raskaan näköinen pyörä onkaan.

Matalan painopisteen ansiosta pystyssä pysyminen jopa kapeilla ja mutkaisilla metsäpoluilla onnistuu yllättävän helposti, vaikka kokemusta maastossa ajamista minulla ei ole. Kaulallani roikkuva kamera ja selässäni kannateltava reppu antoivat lisähaastetta tasapainotteluun ja löydänkin itseni pariin otteeseen makaamasta hangesta.

Yksi vetäjistä, Outi Niemelä antaa minulle hyvän vinkin: tasapaino pysyy paremmin hallussa, kun pitää polkuvedon päällä jatkuvasti.

Lenkeille osallistuu pitkän aikaa harrastaneita ja vasta äskettäin lajiin tutustuneita. Esimerkiksi retkellä mukana ollut Olli Rantala kertoo aloittaneensa fatbike-pyöräilyn noin vuosi sitten.

– Lekatien lenkillä olin ensimmäisen kerran viime keväänä.

Kapeat polut taittuvat fatbikellä yllättävän ketterästi ja vaivatta. KUVA: Antti Tauriainen

Retkiä ja lenkkejä vetävä Pisano kertoo, että lenkkien suosion myötä resursseja on osanottajamäärien kasvun myötä lisätty. Mukana on muun muassa huoltohenkilöitä, pelastusvastaavaa sekä ryhmien vetäjiä.

Meren jäältä pyöräjono saapui mantereella Piispanlettoon, josta jatkoimme Rajahaudan kautta Meri-Toppilan DiscGolfParkin kautta Tuiraan ja Hupisaarten läpi Oulun kauppatorille. Ruokailun jälkeen reitti päättyi aloituspaikkaan Nallikariin.

Moottorikelkan jäljillä ja metsäpoluilla sekä tasapainoilu että polkeminen ovat keskivartalolle kovaa treeniä. 25 kilometrin reitti reilun kolmen tunnin aikana onnistuu kuin onnistuukin aloittelijalta. Hiki siinä kuitenkin todellakin kerkeää tulla. Ajoaikaa retkelle kertyi noin 2 tuntia ja 17 minuuttia.

Lekatien lenkki
– Ilmaisia yhteislenkkejä
– Pyörä-Suvalan perustama vuonna 2012
– Kesäisin maantiepyörälenkkejä
– Syksyllä ja talvella fatbike-retkiä
– Seuraava, kauden viimeinen fatbikeretki 24.3.
– Lenkille ilmoittaudutaan Pyörä-Suvalassa

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Perjantaina lähtiessäni töistä sähkiksellä ajelin akkua säästäen avustustasolla 2 ja hieman huilailin työpäivän jälkeen sillä aika paljon tuli oltua jaloillaan pitkin päivää. Ajoin sitten liki 1km suoraa pyörätien pätkää leppoisaa 28km/h nopeutta. Huomasin peilistä, että takaa lähestyy ylväs sukkispyöräilijä hiilirunkoineen kypärä tanassa. Kadenssi oli sukkiksella terhakka ja ohi oli ajatellut mennä työmatkalaisesta. Sisäinen piru heräsi ja ajattelin jotta nyt tulevan lepopäivän ratoksi hieman leikitään. Laskin sukkiksen aivan kantaan ja sitten pistin avustustasoa yhden pykälän isommaksi ja itsellekkin kadenssia lisää. Ei rako sukkiksen ja meikäläisen välillä enää pienentynyt. Seuraavaksi pistin avustustason neloselle ja sukkis alkoi häviämään peilistä :) :) Noh hikihän tuosta tuli ja syke koveni kummasti niin minulla, kuin sukkiksellakin eli taas sähkö oli mukana molempien kunnon kohotuksessa :) :) Ai niin unohtui sanoa jotta 42km/h riitti sukkiksen hiilikuidulle... ja vielä viisi avustustasoa oli käyttämättä....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kait sinun kaltaiset yrittää kaikkensa avustimillaan läpättää menemään, mutta kyllä se puhdas voima silti puhuu, kun tuollaiset sähköjeesustelijat jätetään kattelemaan silvan takavaloa. Eikä tarvi olla edes sukkiksia :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luulevat, että läskipyörä maksaa tuhansia euroja. Turturi myy halvinta mallia 500 e ( prisma ) ja tällä on päässyt metsässä kesällä, talvella ja talvella vielä töihinkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä!
Halvoissa ja kalliimmissa pyörissä onkin iso ero?
Jos haluaa todella hyvän pyörän? Silloin kannattaa laittaa enempi. Kun taas halvempi malli saattaa olla puolikin kiloa painavampi joka vaikuttaa jo paljon maastossa sekä osat voi olla heikompaa sorttia. Kohtuu hinnoissa hyvän pyörän saa jo 1500€ näissä maastopyörän onkin hyvä puoli siinä, että ne pitää hyvin arvonsa jos niistä pitää hyvää huolta ja muistaa päivittää osia välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asut meil on keveät
sekä, joustavat!
Renkaat ovat leveät
että, turvaisat!
Meren jään jo nään
poljen, iloiten!
Mä' letkastako jään
kyllä, hikoilen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä tämä kuuluu Ouluun sata kertaa paremmin kuin joku moottorikelkkakilpailu pesäpallostadionille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on kalliin pyörän lisäksi juppivaatteet. Ei riiitä että ostaa 3000 euron pyörän vaan pitää olla 2000 euron vaatteet sekä kotona varastossa euroopasta tilattuja varaosia. Niin ja tietenkin auto että mahtuu pyörä katolle. Mennyt vähän yli tämä läskeily.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ne eräillä murheet. Jotkut muut ajavat kolmen tonnin fillareilla ja yllä parin tonnin tekstiilit. Ajattele paremminkin että ovat muusta pahasta pois senkin ajan kun ovat lenkillä. Niin minulle emäntä sanoo kun häivyn fillarilla tai suksilla muutamaksi tunniksi luontoon kotoa ilmaa pilaamasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä pärjään oikein hyvin 1950-luvun vakio-Crescentillä. Tai ei se enää vakio ole, vanteet ruostui puhki ja uusia samanlaisia (635 mm) ei enää Suomesta saa. Piti laittaa 622 milliset. Nekin löytyivät taloyhtiön roskahuoneesta. Ja takavanteessa oli Shimanon kolmivaihde. Se parempi eli 3CC, ei Nexus.
Vaatteet ovat normaalit halpakaupan halpafarkut, halpapaita ja kelistä riippuva halpapusero. Kengät 20 eurolla vuosia sitten kirpputorilta löydetyt saksalaiset turvakengät.
Näillä mennään, ei tarvita tyyriitä näyttövarusteita! Tosin talvella en aja, seisenkymmenviisivuotiaana pelkään kaatuvani liukkaalla ja katkovani vanhat lahot luuni. Muutenkin alkaa vastamäissä henki loppumaan, syyn selvitys on meneillään arvauskeskuksessa. Eli missä vika? Onko se asbesti, vanhuus vai mikä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kertokaa pölijälle;
Onko läskipyörän renkaaseen kohdistuva vierintävastus suurempi kuin tavallisessa ns ohut renkaisessa pyörässä eli
toisin sanoen: Tarvitaanko läskipyörän liikuttamiseen enempi energiaa kuin normi pyörän?
Ja kiitos, ei mitään selityksiä keveämmästä kulusta hangen päällä tai umpihangessa vaan reilusti vaikka vaan
paljaalla asfaltilla tai kovalla jäisellä tiellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kesällä ajellessa metsässä hiekkaisilla metsäteillä niin paksukumi kulkee hyvin mutta ohuempirenkainen maastopyörä kurvailee ja lopulta tulee ajajasta jalkamies.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riippuu paljolti renkaasta. Iso osa vierintävastuksesta tulee renkaan muodonmuutoksesta, kun rengas painuu läjään. Siksi renkaan kyljen paksuudella on iso merkitys.

Ilman sisuskumea, tubeless asennuksena ohutkylkinen fatbike rengas rullaa paljon kevyemmin kuin moni ns. tavallinen pyörän rengas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Läskipyörän renkaaseen kohdistuva vierintävastus on suurempi kuin tavallisessa ns ohut renkaisessa pyörässä.
Läskipyörän liikuttamiseen tarvitaan enempi energiaa kuin normi pyörän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo on totta. Tuon vierintävastuksen vuoksi kilpapyörissä ei näy leveitä renkaita. Itse huomasin eukon kanssa pyöräillessä, että jäin jälkeen. Mun pyörän renkaat olivat karkeat ja eukolla sileät. Luultiin, että olen vain huono kuntoinen. Pyöriä vaihtamalla tilanne muuttui päinvastaiseksi. Ajan mieluiten mummopyörällä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Läskipyörä rullaa paremmin umpihangessa kuin vanha mummopyörä. Jos et usko, testaa itse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on täysin siitä kiinni minkäläinen voima sitä kampea pyörittää! Esmes, paikallinen oululainen ski soini pyörittää läskin kanpea jopa tuhat kertaa enemmän kuin meikäläinen nakkikumilla ja silti on maalissa 39 min minua ennen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En vastaa kysymykseesi kun en tiedä mutta vastaan vaan, että etpä tainnut saada vastausta noilta "asiantuntijoiltakaan" selkeään kysymykseesi. Olen joskus kysynyt samaa mutta vastaus on ollut vaan, että yllättävän helppoa. Eli miltei kuin "säitä pitelee" oli tuokin vastaus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

19
Talentia tyrmää Kelan ehdotuksen etuisuuksien hakemisesta asiakkaan puolesta: "Miksi hakemuksia pitäisi tehdä kunnan sosiaalitoimessa?"
19
Kasvihuonekaasujen päästöt kasvoivat Oulussa hieman – yhtä syytä kasvuun ei ole vaan kyse on monesta pienestä tekijästä
11
Oulun yliopiston rehtoriksi kuusi hakijaa
10
Liikennevalot saivat kyytiä – kaksi ajoneuvoa kolaroi Oulun keskustassa
7
Rinne: "Tämän hallituksen ei tarvitse leikata menoja, rahaa voi käyttää lisää sekä pysyviin menolisäyksiin että investointimenoihin"
7
Lapset puheeksi tukee opettajan työtä – se ei tee opettajasta psykoterapeuttia tai sosiaalityöntekijä, vaan opettaja pysyy ammattiroolissaan Lukijalta
7
Oulussa osataan sopia isoista asioista – ongelma on päätösten ja sitä kautta toimeenpanon viivästyminen Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula pötypuhetta

Töitä kyllä on. Niitä täytyy vain itse etsiä, pelkkä rekryfirmoissa käyminen ja hakemusten lähettäminen eivät riitä. Eli... Lue lisää...
Lukija Kempeleestä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image