Mainos

Kaisa Korkala osti Met­ka­tuot­teen ja toi sen Iihin Shellin kul­mil­le: ”Val­miin tuo­te­mer­kin osto oli hel­pom­paa, kuin ihan tyh­jäs­tä aloit­ta­mi­nen”

Metkatuotteen toimipiste muutti Iihin Shellin kulmille elokuussa yrityskaupan kautta. Yrityksen ruorissa on Kaisa Korkala.

Metkatuotteen liiketoiminnan osto kesti neljä kuukautta. Kaisa Korkalalla on pop up -myymälä Iissä yrityksen toimitiloissa.
Metkatuotteen liiketoiminnan osto kesti neljä kuukautta. Kaisa Korkalalla on pop up -myymälä Iissä yrityksen toimitiloissa.
Kuva: Anna Tilvis

Kaisa Korkala osti valmiin liiketoiminnan, tuotemerkin ja tuotteet. Hän kertoo, ettei varmaankaan olisi uskaltanut tehdä sitä, ellei takana olisi vahvaa osaamista kauppiaana.

”Koin, että valmiin tuotemerkin osto oli helpompaa kuin ihan tyhjästä aloittaminen.”

Yritystoiminta ei ole Korkalalle vierasta, sillä hän on toiminut miehensä kanssa kymmenen vuotta ketjukauppiaana päivittäistavarakaupassa.

”Olemme tehneet vuosien varrella kolme liiketoimintakauppaa.”

Viimeisen vuoden ajan hän oli töissä vieraalla, mutta mielessä eli ajatus yrityksestä. Koronakriisi toi eteen osalomautuksen. Mies vinkkasi hänelle Yrityspörssistä löytyneestä firmasta ja Korkala kiinnostui.

"Koin, että valmiin tuotemerkin osto oli helpompaa kuin ihan tyhjästä aloittaminen.”
Kaisa Korkala

Yrityskauppaan meni neljä kuukautta

Hyvin varhaisessa vaiheessa yritysoston harkitsemisen aikana Korkala otti yhteyttä kunnan yrityskehittäjään. Hän kokee saaneensa paljon konkreettista apua.

”Kaikkea ei tarvitse itse tietää eikä voikaan. Lähdettiin kartoittamaan asiaa. Sain tietoa ja kontakteja.”

Yrityskauppaan meni aikaa neljä kuukautta.

”Tosi pitkä prosessi ja hankalaan aikaan kesää ja lomia vasten. Vaikka ostaa valmiin yrityksen, on iso työ saada se toimimaan. Asiaa auttoi kuitenkin se, että brändi oli jonkin verran tunnettu.”

Tuotteita varainhankintaan

Korkala on toiminut koko ikänsä myyntialalla ja pitää siitä. Metkatuotteessa työ ei ole pelkkää myyntiä ja markkinointia. Tuotteet pakataan käsin omana toimintana.

”On ihana myydä tällaista tuotetta, jossa näkee, miten se tehdään. Ihastuin tähän yritykseen, myytävänä oleviin tuotteisiin ja siihen, että tässä saa tehdä niin monenlaista.”

Tuotteet ovat myynnissä jälleenmyyjillä, verkkokaupassa ja omassa pop up -myymälässä.

Metkatuotteen yksi osa on varainhankintamallisto. Koululuokat ja urheilujoukkueet voivat ottaa tuotteita myyntiin ja hankkia sillä tavalla varoja omaan toimintaansa.

”Nyt on paikallinen tuote varainhankintaan. Olisi ihana, jos täällä pohjoisessa huomattaisiin, että nyt on oma ja erilainen mallisto,” Kaisa Korkala kertoo.

Merkin alla on monenlaisia herkkutuotteita, kuten suklaata, makeisia, makukahveja ja teetä. Kaikki tuotteet ovat kotimaisilta pienyrittäjiltä ja ne on pakattu Metkatuotteen omiin pakkauksiin, kuten viehättäviin peltirasioihin.

Korkalalla on ollut kädet täynnä työtä yrityksen käynnistämisessä ja markkinoinnissa. Toistaiseksi Metkatuote on yhden naisen yritys, mutta unelmana on hallittu kasvu ja muidenkin työllistäminen.

Omistajanvaihdos ottaa aikaa

Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien kehityspäällikkö Paula Pihlajamaa toteaa, että syksy on ollut vilkas pienyritysten yrityskauppojen osalta. Turhia lopettamisiakin on ollut.

”Hyviä liiketoimintoja on laitettu alas, koska ostajaa ei ole löytynyt tai sitten on ollut muita syitä. Yleistilanne on entisenkaltainen eli paljon olisi myytävää.”

Koronakriisin vaikutus on ollut kaksijakoinen. Omistajavaihdoskaupat eivät ole kuitenkaan lamaantuneet.

”Toisaalta korona on herätellyt yrittäjiä, että nyt pitää lähteä myymään, mutta toisaalta mietitään, onko nyt oikea aika myydä. Tulevaisuuden ennustaminen on monella alalla haastavaa.”

Omistajanvaihdosta miettivät yrittäjät tulisi saada liikkeelle aikaisemmin.

”Yrityksen myyntiin on hyvä varata riittävästi aikaa. Se, että miettii oman EXIT-suunnitelman ei tarkoita sitä, että yrityksestä tulisi luopua saman tien, se voi olla esimerkiksi kymmenen vuoden suunnitelma. Yrityksen myyntipäätöksestä kauppakirjojen tekoon voi mennä jopa kaksi vuotta”, Pihlajamaa sanoo.