Liikenne: Jos Oulun Poik­ki­maan­tie pää­te­tään uu­dis­taa, töihin pääs­tään no­peas­ti

Taiteiden yö: Kahden in­to­hi­moi­sen tai­de­har­ras­ta­jan unelma täyttyy Tai­tei­den yönä, kun Gal­le­ria 33 avaa ovensa

Tilaajille

Kai­kis­ta ei tule alansa huip­pu­ja, mutta kuka tahansa voi te­hos­taa op­pi­mis­ta – "Syn­nyn­näi­set lahjat eivät riitä, vaan ne vaa­ti­vat ke­hit­tä­mis­tä"

Ihmisten oppimiskyvyt ja -tavat vaihtelevat suuresti. Perimällä on merkitystä, mutta se on vain pohja jolta ponnistetaan. Nykyisin tunteiden ja motivaation merkitystä oppimiselle pidetään suurena.

–Jos syntyy tiettyyn muusikkojen tai urheilijoiden sukuun, voi olla otolliset geenit, mutta myös ympäristön tuki taustalla, emeritusprofessoria Kari Uusikylä kertoo.
–Jos syntyy tiettyyn muusikkojen tai urheilijoiden sukuun, voi olla otolliset geenit, mutta myös ympäristön tuki taustalla, emeritusprofessoria Kari Uusikylä kertoo.
Kuva: MIKKO HALVARI

Oppiminen on ihmisen tärkeimpiä ominaisuuksia, mutta kaikille oppiminen ei ole yhtä helppoa. Erityisesti lasten elämässä oppimisella on iso merkitys. Nykyisin puhutaan paljon elinikäisestä oppimisesta, joka velvoittaa myös vanhempia ihmisiä kehittämään itseään.

Helsingin yliopiston kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä, mikä vaikuttaa ihmisen oppimisominaisuuksiin?

– Noin puolet oppimisesta tulee perityistä asioista, kuten keholliskinesteettisestä lahjakkuudesta tai älykkyydestä. Synnynnäiset lahjat eivät kuitenkaan riitä, vaan ne vaativat kehittämistä.