Jonna Muu­ri­nen loi me­nes­ty­vän di­gi­mark­ki­noin­ti­yri­tyk­sen Ouluun

Oululainen Jonna Muurinen koukkasi Ruotsin ja Kanadan kautta takaisin kotimaisemiin ja loi oman menestystarinansa.

Kuululla on asiakkaita ulkomailta, kuten Italiasta. Toimisto sijaitsee fyysisesti Jonna Muurisen synnyinkaupungissa Oulussa. Toinen toimipiste avataan Helsinkiin tänä syksynä. Digimarkkinointiyritys Kuulun toimitusjohtajan, Jonna Muurisen, kalenteriin kuuluu sata koulutuspäivää vuosittain.
Kuululla on asiakkaita ulkomailta, kuten Italiasta. Toimisto sijaitsee fyysisesti Jonna Muurisen synnyinkaupungissa Oulussa. Toinen toimipiste avataan Helsinkiin tänä syksynä.
Kuululla on asiakkaita ulkomailta, kuten Italiasta. Toimisto sijaitsee fyysisesti Jonna Muurisen synnyinkaupungissa Oulussa. Toinen toimipiste avataan Helsinkiin tänä syksynä.
Kuva: Ester van Dam

Oululainen Kuulu-yritys kisasi valtakunnallisessa Kasvu Open –kilpailussa. Perustelut Pohjois-Suomen osakilpailun voittoon olivat Jonna Muurisen mukaan ”huikea tiimi ja kasvun nälkä”.

Neljä vuotta sitten Kuulu oli yhden naisen, Jonna Muurisen, 40, toiminimellä perustama yritys. Neljän kuukauden kuluttua hänen piti palkata itselleen työntekijä. Sitten toinen, kolmas, neljäs…

– Kasvu on tuplaantunut vuosittain työntekijöiden määrän ja liikevaihdon osalta. Siinä myllerryksessä kysytään jo vanhoiltakin työntekijöiltä muutosvalmiutta, Muurinen kertoo.

Rekrytointivaiheeseen panostetaan huomattavasti. Nyt Kuulussa työskentelee 22 eri alueiden ”superosaajaa”. Muurinen kehuu tiimiään estoitta, samoin kuin yrityksen operatiivista johtoa ja samalla aviomiestään Tuomas Muurista, jonka ansiosta Kuulu toimii nykyisessä asemassaan.

– Allekirjoitan toteamuksen, jonka mukaan naisen tärkein urapäätös on puolison valinta. Hulttioon aviomieheen ei ole yrittäjänaisella varaa. Molempien parisuhteen osapuolten täytyy voida joustaa, Muurinen kuvailee.

Yritysidea iski päähän kesämökillä

Aivan tyhjästä Muurinen ei ponnistanut yrittäjän uralle. Hänen isällään oli mainostoimisto. Muurinen tekeekin oikeastaan samaa työtä kuin viisi vuotta sitten edesmennyt isänsä – vain digimaailmassa.

Ennen Kuulun lanseeraamista Muurinen työskenteli toimittajana Ruotsissa, Kanadassa ja Pohjois-Suomessa. Sitten hän toimi Pohjoisen tanssin aluekeskuksen koordinaattorina ja teknologia-alan startup-yrityksessä markkinointijohtajana.

– Ruotsin SVT:llä ihastuin kuvan, äänen ja tarinan yhdistelmään. Tanssialalla ja startupissa markkinointibudjetti oli nolla euroa, jolloin keksin sosiaalisen median markkinointimahdollisuudet, Muurinen kertoo taustastaan.

Digimarkkinointiyritys Kuulun toimitusjohtajan, Jonna Muurisen, kalenteriin kuuluu sata koulutuspäivää vuosittain.
Digimarkkinointiyritys Kuulun toimitusjohtajan, Jonna Muurisen, kalenteriin kuuluu sata koulutuspäivää vuosittain.
Kuva: Ester van Dam

Yritysidea iski Muurisen päähän kesällä 2013 Saimaan rannalla, kesämökillä. Metsän siimeksessä hän hahmotteli paperille yrityksen sisältötarjontaa, nettisivuja, markkinointia ja totesi itselleen: ”Oonkin tässä muuten tosi hyvä.”

Muurinen on feministi

Muurinen ei osaa pelätä riskejä, vaikka varoitteluja on tullut. Ensin silloin, kun ensimmäinen työntekijä piti palkata ja seuraavaksi, kun Muurinen oli ottamassa liudan nuoria naisia palkkalistoilleen. Hehän jäisivät kohta äitiyslomalle.

 – Palkkaan parhaan tekijän työhön. On valitettavaa, että rakenne on sellainen, joka aiheuttaa kuluja lähinnä naisten työnantajille. Rahallisen vastuunkannon tulisi jakautua reilusti miestenkin puolelle, Muurinen toteaa.

On selvää, että Muurinen on feministi. Hän ei ymmärrä, miksi kukaan nainen kieltäisi olevansa naisten aseman tasa-arvoistamisen puolella. Kuulun verkkosivulla naisia esiintyy riveissä 13, muutama miehiä enemmän.

– Kotoani sain kannustusta. Haluamme opettaa itsekin (Tuomaksen kanssa) kahdelle tyttärellemme, että terve itseluottamus vie pitkälle, eikä tarvitse aina miettiä mitä mieltä muut ovat. Jollei uskalla yrittää, ei voi koskaan epäonnistua, muttei onnistuakaan, Muurinen sanoo.

Kuka?

  • Jonna Muurinen
  • Syntynyt ja asuu Oulussa, 40-vuotias.
  •  Perhe: aviomies, Nokialla 14 vuotta aiemmin työskennellyt Tuomas Muurinen, 9- ja 11-vuotiaat lapset.
  • ”Lapset pystyvät kertomaan, kuka on tämän hetken kuumin tubettaja. Yksi lapsista kirjoittaa ja toinen tekee videoita. Heistä on hyvää vauhtia kasvamassa vahvistusta perheyritykseen.”
  • Koulutukseltaan Muurinen on kansainvälisen yritysviestinnän maisteri, lisäksi digimarkkinoinnin erikoistumisopinnot.
  • Ammatiltaan sosiaaliseen mediaan ja videotuotantoon erikoistuneen markkinointitoimisto Kuulun toimitusjohtaja ja omistaja. Yrityksen muut omistajat ovat operatiivinen johtaja Tuomas Muurinen ja luova johtaja Ville Pohjonen. Työntekijöitä on 22.
  • Kuuluu Oulun seudun yrittäjänaisiin Ja Suomen Yrittäjiin.