Pääkirjoitus: Joh­ta­jan yli­herk­kä nahka ei tar­vit­se eri­tyis­suo­je­lua

Kolumni: Eläin­har­ras­tuk­set kai­paa­vat puh­dis­tus­ta ja "gu­ru­jen" me­ne­tel­mien tiukkaa ar­vioin­tia

Jääkiekko: Kaleva sel­vit­ti, mistä Kärp­pien 2000-lu­vun poh­jois­suo­ma­lai­set ovat läh­töi­sin

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan kesän ajalle - tutustu ja hae tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

It­se­oh­jau­tu­va op­pi­mi­nen ei hei­ken­nä op­pi­mis­ta

Itseohjautuvaa oppimista koskeva keskustelu on aktivoitunut jälleen suomalaisissa medioissa. Useissa eri yhteyksissä on esitetty Aino Saarisen uuteen väitöskirjatutkimukseen perustuen, että itseohjautuva oppiminen heikentää peruskoulussa oppimistuloksia.

Väite ei ole kuitenkaan perusteltu, koska Saarisen tutkimus ei juurikaan käsittele itseohjautuvaa oppimista.

Itseohjautuvan oppimisen käsite on peräisin aikuiskasvatustieteestä. Sillä tarkoitetaan opetusta, jossa opettaja ei päätä, miten opiskelijoiden tulisi oppia. Sen sijaan heillä on mahdollisuus itsenäiseen päätöksentekoon omasta oppimisestaan.

"Avoimessa opetuksessa oppilailta vaaditaan aluksi vain vähän itsenäisyyttä. Kun heidän taidot kehittyvät, voidaan opetusta muokata haastavammaksi."

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.