Esiselvitys: Po­lii­sin mukaan Oulun kau­pun­gin­joh­toa ei epäillä vir­ka­ri­kok­sis­ta

Kärpät: NHL-asian­tun­ti­ja Kärp­pien yl­lä­tys­han­kin­nas­ta: ”Hy­vä­kun­toi­nen Nick Ritchie on yli­voi­mai­nen pelaaja Suomen lii­gaan”

Ukrainan pakolaiset: Marian syn­ny­tys alkoi samana iltana kun tieto Oulun pak­ko­läh­dös­tä tuli

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi + Lauantai 15,90 €/kk

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

It­se­oh­jau­tu­va op­pi­mi­nen ei hei­ken­nä op­pi­mis­ta

Itseohjautuvaa oppimista koskeva keskustelu on aktivoitunut jälleen suomalaisissa medioissa. Useissa eri yhteyksissä on esitetty Aino Saarisen uuteen väitöskirjatutkimukseen perustuen, että itseohjautuva oppiminen heikentää peruskoulussa oppimistuloksia.

Väite ei ole kuitenkaan perusteltu, koska Saarisen tutkimus ei juurikaan käsittele itseohjautuvaa oppimista.

Itseohjautuvan oppimisen käsite on peräisin aikuiskasvatustieteestä. Sillä tarkoitetaan opetusta, jossa opettaja ei päätä, miten opiskelijoiden tulisi oppia. Sen sijaan heillä on mahdollisuus itsenäiseen päätöksentekoon omasta oppimisestaan.

"Avoimessa opetuksessa oppilailta vaaditaan aluksi vain vähän itsenäisyyttä. Kun heidän taidot kehittyvät, voidaan opetusta muokata haastavammaksi."

Peruskoulun yhteydessä tällaista pedagogiikkaa kutsutaan avoimeksi opetukseksi.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.