Tilaajille

Iissä yri­tet­tiin kieltää kaikki autot – Reijo Vallan väi­tös­kir­ja au­toi­lun al­ku­his­to­rias­ta kertoo, että auto koki vas­ta­tuul­ta ennen kuin yleis­tyi

Autoilun varhaishistoriasta väitellyt Reijo Valta sanoo, että auton nousu nykyiseen asemaansa oli monien sattumusten summa. Aluksi autoa ei osattu pitää statussymbolina, mikä osaltaan hidasti sen yleistymistä.

Oululainen Reijo Valta selvitti väitöstutkimuksessaan Suomen autoistumisen historiaa.
Oululainen Reijo Valta selvitti väitöstutkimuksessaan Suomen autoistumisen historiaa.
Kuva: Maiju Pohjanheimo

Autoilu tuli Suomeen 121 vuotta sitten. Ensimmäinen auto tuli Suomeen 1900, mutta autoistumisen kehitys ei aluksi ollut kovin rapsakkaa. Oululainen Reijo Valta on selvittänyt autoistumisen alkuhistoriaa väitöskirjatutkimuksessaan Koeajoja. Auton käyttöönotto Suomessa 1900-1918 Jyväskylän yliopiston taloustieteen laitokselle.

– Silti esimerkiksi ennen ensimmäistä maailmansotaa Suomessa oli vain noin 1 000 autoa. Siinä vaiheessa, kun autot alkoivat muistuttaa 1910-luvun puolivälissä enemmän nykyisin tuntemaamme kuvaa autosta suomalaisetkin alkoivat hoksata, että siinä voisi olla yksi mahdollinen liikenneväline. Statussymbolina sitä ei osattu ajatella ollenkaan, Valta sanoo.