Illat pimenevät kovaa vauhtia. Ihmiset pukeutuvat tummiin vaatteisiin. Kaupunki haluaa säästää katu- ja mainosvalojen käytöstä. Toisaalta taajama-alueen ulkopuolella valoja ei saata olla ollenkaan. Autoilijan on mahdotonta nähdä hyvissä ajoin jalankulkija, joka ei käytä heijastinta.
Jos ympäristö on pimeä ja autossa on päällä kaukovalot, jalankulkijan ilman heijastinta huomaa vasta noin 150 metrin säteeltä. Tilanne on toinen, kun jalankulkija käyttää heijastinta, koska autoilija voi nähdä jalankulkijan silloin jopa 700 metrin päästä. Toisaalta lähivaloilla ajaessa autoilija huomaa jalankulkijan ilman heijastinta vasta 50 metrin etäisyydeltä, kun taas heijastinta kantavan huomaa kauempaa. On siis merkitystä, käyttääkö heijastinta vai ei.
Liukkaalla, sateisella ja sumuisella säällä tilanne on vaarallinen, koska huono säätilanne heikentää autoilijan havainnointia. Ikävässä tapauksessa autoilijan täytyy tehdä äkkijarrutus, jolloin sekä kuljettajan että jalankulkijan henki voi olla vaarassa. Liikenneturva toteaa, että autoilijan havainnointia ja näkemistä hankaloittaa myös auton tuulilasin likaantuminen ja valojen kunto.
Vaikka jalankulkija huomaa auton, se ei automaattisesti tarkoita, että autoilija on huomannut kevyen liikenteen. Mielestäni kaikkien tulisi käyttää heijastinta, koska heijastimella voidaan vähentää liikenneonnettomuuksia.
Suomen tieliikennelakiin täytyisi asettaa heijastinpakko. Jos heijastinpakkoa rikkoo, siitä sakotetaan. Suomessa jalankulkijaa ei vielä sakoteta, vaikka häneltä puuttuisi heijastin. Viro antaa hyvää esimerkkiä siinä, että siellä sakotetaan heijastimen unohtamisesta.
Viro otti tieliikennelakiin heijastinpakon jo vuonna 1992, mikä koski pelkästään haja-asutusalueita. Heijastinpakkoa laajennettiin vuonna 2011 koskemaan myös kaupunkeja ja taajama-alueita. Virossa heijastinpakko on vähentänyt kuolemia.
Siitä huolimatta, että heijastimet ovat halpoja, suomalaiset eivät osta heijastimia. Kaupoissa on monipuolisesti erilaisia heijastimia, joista henkilö voi vapaasti valita itselleen mieluisen heijastimen. Mitä enemmän heijastimia käyttää sen parempi.
Olisi tärkeää opettaa kouluissa ja kotona heijastimen käytön tärkeyttä. Heijastimia voisi käyttää ympäri vuoden, jotta sen käyttö ei unohtuisi ja siitä muodostuisi rutiini. Näen heijastimet käytännöllisinä, koska niitä voi laittaa kiinni esimerkiksi avaimenperiin ja vetoketjuihin.
Sitä paitsi on olemassa myös heijastinlankaa, josta pystyy tekemään mitä vaan. Monet kaupat myyvät monipuolisesti heijastintuotteita, kuten liivejä, otsalamppuja ja kasseja. Kaupoissa myydään heijastinvaatteita, kuten takkeja, pipoja ja lapasia.
Olisi tärkeää käyttää monipuolisesti heijastimia ympäri kehoa, jolloin autoilija näkisi jalankulkijan jo kaukaa. Heijastimen pitäisi antaa heilua vapaasti. Heijastimen käyttö antaa hyvää esimerkkiä muille, etenkin lapsille. Heijastin on edullinen ja helppo tapa lisätä turvallisuutta. Heijastin on halpa henkivakuutus.
Johanna Nummi
Oulu