Hallinto-oikeudessa käsiteltiin neljää valitusta malminetsintäluvista Sodankylän Viiankiaavalle. Hallinto-oikeus palautti luvat Tukesille käsittelyyn.
Kuva: Jussi Leinonen
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus kumosi neljä kaivosyhtiö AA Sakatti Mining oy:n malminetsintälupaa Sodankylän Viiankiaavan Natura 2000 -alueella sekä osittain yksityisillä luonnonsuojelualueilla.
Päätökset koskivat Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin vuonna 2023 myöntämiä lupia. Malminetsintäluvat olisivat oikeuttaneet AA Sakatti Miningin tekemään geologisia tutkimuksia ja kairauksia, mutta eivät hyödyntämään malmia.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Kaleva Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat, videot ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut