Terveydenhoito: THL:n ra­port­ti: Pohteen väestö on monin tavoin on­gel­mal­li­nen

Politiikka: Pää­mi­nis­te­ri Sanna Marin Ou­lus­sa: On mo­lem­pien maiden etu, jos Suomi ja Ruotsi ra­ti­fioi­daan Natoon yhtä aikaa

Luitko jo tämän: Maa­jus­sil­le morsian -sar­jas­ta tuttu Teija Särkelä sanoo upot­ta­neen­sa he­vo­siin mie­let­tö­män määrän rahaa

Mainos: Tilaa Kaleva Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Eu­roo­pan par­la­ment­ti huomio Suomen tal­vi­me­ren­ku­lun eri­tyis­ase­man

Euroopan parlamentti on hyväksynyt Suomen vientiteollisuudelle elintärkeän talvimerenkulun erityisaseman, kun EU:n jäsenmaat velvoitetaan viiden vuoden välein yhä tiukempaan merenkulun päästötalkoisiin.

Euroopan parlamentti hyväksyi kantansa merenkulun päästövähennyksistä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen keskiviikkona Strasbourgin täysistunnossa äänin 451 puolesta, 137 vastaan (54 tyhjää).

Nyt hyväksytyssä kannassa parlamentti huomioi talvimerenkulun kompensoimalla jäävahvisteista johtuvat suuremmat päästöt.

Suomi on riippuvainen merenkulusta viennin ja huoltovarmuuden takia. Suomen merillä seilaavien laivojen on oltava jäävahvisteisia, mikä tekee laivoista raskaampia ja siten ne myös kuluttavat enemmän polttoainetta ympäri vuoden.

Liikenne- ja viestintäministeriö on laskenut, että mikäli talvimerenkulkua ei huomioitaisi merenkulkuasetuksessa, kulut Suomen viennille nousisivat vuosien kuluessa jopa miljardiluokkaan, kun päästövelvoitteet ajan myötä kiristyvät.

FuelEU Maritime -asetus on merenkulkusektorin vihreän siirtymän kannalta mullistava, sillä se pyrkii edistämään uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä ja siten vähentämään meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Parlamentti ehdottaakin päästöjen laskemista jopa 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

Tällä hetkellä 98 prosenttia laivoista kulkee edelleen fossiilisilla polttoaineilla.

Ryhmänsä neuvottelijana toiminut europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk.) kertoo nyt läpi menneen ratkaisun olevan Suomen linjausten mukainen.

– Olen kiitollinen laajalla rintamalla tehdystä yhteistyöstä prosessin eri vaiheissa," europarlamentaarikko Katainen kertoo lakineuvottelujen taustoista.

FuelEU Maritime -asetuksen lopullisista yksityiskohdista sovitaan jäsenmaiden, EU-parlamentin ja komission välisissä kolmikantaneuvotteluissa, jotka alkavat syksyn aikana.