Kaleva Live: Tulevan kauden AC Oulu esit­täy­tyy suu­rel­le ylei­söl­le, vas­tas­sa re­ser­vi­jouk­kue OLS – katso kauden en­sim­mäi­nen har­joi­tus­ot­te­lu suorana täältä

Vanhat kuvat: Nos­tal­gi­nen jou­lu­kuu Oulussa 2002 – tier­na­täh­det lois­ti­vat ja Gimmel jakoi nim­ma­rei­ta Stock­man­nil­la

Luitko jo tämän: Ko­hon­neet len­to­lip­pu­jen hinnat har­mit­ta­vat Oulusta Hel­sin­kiin len­tä­viä, Nor­we­gian tark­kai­lee ti­lan­net­ta – "Pi­däm­me reittiä tar­kas­ti sil­mäl­lä"

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

EU-rai­de­le­vey­den käyttö Suo­mes­sa

Poliittisen tilanteen vuoksi raideleveyden Suomessa olisi suotavaa olla sama kuin muualla Euroopassa. Logistisesti tästä ei kuitenkaan ole juuri hyötyä ennen maayhteyksien paranemista, eli Tallinnan tunnelia.

Olemassa olevat raiteet kannattaa kaventaa, kun ne olisi muutenkin uusittava. Uudet henkilöliikenteen radat voisi kuitenkin rakentaa EU-raideleveydellä ilman lisäkustannuksia. Rinnakkaiset vanhat raiteet jäisivät tavara- ja lähiliikenteen käyttöön.

Ongelmana ovat jatkoyhteydet muulle rataverkolle. Junanvaihtojen välttämiseksi normaalilevyisten ratojen pitäisi jatkua ainakin Turkuun, Ouluun, Kuopioon ja Joensuuhun.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.