Poliittisen tilanteen vuoksi raideleveyden Suomessa olisi suotavaa olla sama kuin muualla Euroopassa. Logistisesti tästä ei kuitenkaan ole juuri hyötyä ennen maayhteyksien paranemista, eli Tallinnan tunnelia.
Olemassa olevat raiteet kannattaa kaventaa, kun ne olisi muutenkin uusittava. Uudet henkilöliikenteen radat voisi kuitenkin rakentaa EU-raideleveydellä ilman lisäkustannuksia. Rinnakkaiset vanhat raiteet jäisivät tavara- ja lähiliikenteen käyttöön.
Ongelmana ovat jatkoyhteydet muulle rataverkolle. Junanvaihtojen välttämiseksi normaalilevyisten ratojen pitäisi jatkua ainakin Turkuun, Ouluun, Kuopioon ja Joensuuhun. Tämä tulisi paljon kalliimmaksi kuin mihin suomalaisin voimin kyetään.
EU voisi tulla tässä avuksi. Sen rahoituksella voitaisiin toteuttaa kunnollinen nopeiden henkilöliikenneratojen verkko mainituille yhteyksille.
Suomi-radalla tämä merkitsi yhtä tai kahta lisäraidetta koko matkalle Tampereelta Ouluun.