EK:n kysely: Pahin lo­mau­tus­huip­pu ohi – etä­töis­tä voi vä­hi­tel­len palata työ­pai­koil­le, joissa on uusia tur­va­käy­tän­tö­jä

Elinkeinoelämän keskusliiton, EK:n tekemän koronakyselyn mukaan pieni muutos positiivisempaan suuntaan on tapahtunut. Hallituksen tänään esittelemää uutta yritysten kustannustukea EK pitää välttämättömänä. Kustannustuen jakelun onnistuminen on kuitenkin äärimmäisen tärkeää.


-

Hallitus päätti tänään toimialasta riippumattomasta kustannustuesta yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronaviruksen vuoksi. Tukea haetaan Valtionkonttorista.

Elinkeinoelämän keskusliiton, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että kustannustuki on välttämätön, mutta aika näyttää, mihin se riittää. Aluksi tuen voi saada kahdelta kuukaudelta.

– Nyt on äärimmäisen tärkeää, että Valtionkonttori saa hoidettua jakelun. Aiemmissa tuissa on ollut haasteita tältä osin.

Häkämies korostaa, että paras koronalääke yrityksille on, että taloutta pystytään avaamaan askel kerrallaan hallitusti.

Kustannustukea voi hakea, vaikka olisi saanut muita suoria tukia koronan vuoksi, mutta muut suorat tuet vähennetään kustannustuesta. Ravintola-alan tuki ja yksinyrittäjän tuki vähennetään täysimääräisesti ja Business Finlandin ja ELY-keskusten yritystuesta 70 prosenttia.

Häkämies arvioi, että jakoperusteissa on ajurina ollut valtion talous,

– Toivottavasti sinne on piirretty joustomahdollisuuksia, jotta apu saadaan perille niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Pientä positiivista muutosta

EK:n tänään julkistamassa koronakyselyssä on näkyvissä pientä positiivista muutosta. Hallituksen ensimmäiset päätökset rajoitusten purusta ovat olleet tärkeä signaali kentälle.

Häkämies kuitenkin muistuttaa, että tilanne on edelleen äärimmäisen vakava ja kriisi on päällä.

Lomautukset ovat meneillään lähes puolessa kyselyyn vastanneista yrityksistä ja konkurssia pitää mahdollisena 11 prosenttia yrityksistä, mikä merkitsee noin 10 000 yritystä.

Huolestuttava piirre tutkimuksessa on Häkämiehen mukaan se, että toimitusketjut takkuilevat edelleen. Noin puolella vastaajista toimitusketjujen vaikeuksista on haittaa jonkin verran ja kahdeksalla prosentilla paljon.

– Tämä on meidän teollisuudelle iso kysymys. Ei voida sulkea pois sitä, että koronan vaikutukset leviävät palvelualoilta teollisuuteen.

-

Toimitusketjuissa on vaikeuksia sekä Suomeen tulevien tavaroiden että Suomesta lähtevien tavaroiden ja palveluiden osalta.

– Liikkumisen rajoitteet haittaavat paljon esimerkiksi asennustyömaata Malesiassa. Sinne ei pääse lentämään ja tekemään asennusta.

Konkreettinen exit-tiekartta tarvitaan

Hallituksen toimet eivät saa EK:n koronakyselyssä korkeaa arvosanaa. Häkämies arvioi, että kriittiset vastaukset johtuvat siitä, että yritystukiin on ollut pitkiä jonoja ja apua ei ole saatu perille ajoissa.

Nyt hallituksen pitäisi Häkämiehen mielestä tehdä konkreettinen exit-tiekartta ja lisätä uskottavuutta epidemian hallintaan.

– Tarvitaan selvä ja aikataulutettu suunnitelma, miten taloutta voidaan hallitusti avata, ja mitkä sen mahdollistavat. Suunnitelmaa pitää seurata ja on oltava mittarit ja tavoitteet. Tässä hallituksen pitää petrata.

Turvajärjestelyt mahdollistavat töihin paluun

Etätyö jatkuu Häkämiehen mukaan vielä pitkään, mutta nyt nähdään jo askelia, että asiointia lisätään koronan rajoissa. Kyselyn mukaan yrityksistä valtaosassa on hyvä valmius siihen, että etätöistä voidaan palata työpaikoille.

Yrityksistä 84 prosenttia sanoo, että ne ovat hyvin tai melko hyvin varautuneet turvalliseen töihin paluuseen.

Elinkeinoelämän keskusliiton, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että paras koronalääke yrityksille on se, että taloutta pystytään avaamaan askel kerrallaan hallitusti.
Elinkeinoelämän keskusliiton, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että paras koronalääke yrityksille on se, että taloutta pystytään avaamaan askel kerrallaan hallitusti.

Häkämiehen mukaan työpaikoilla on tehty järjestelyjä ja hankittu suojatarvikkeita, jotka mahdollistavat turvallisen töihin paluun.

Yrityksistä viidennes pitää merkittävänä riskinä julkisen liikenteen työmatkoja. Myös kansalaiset ovat pitäneet julkista liikennettä haastavana. Häkämiehen mukaan julkisen liikenteen turvallisuudessa on paljolti kasvosuojainkysymys.