
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) jonoja on saatu hieman lyhennettyä loppuvuodesta, kun lisämäärärahalla on palkattu 40 uutta työntekijää.
Vaikein tilanne on holhoustoimessa, jonka asiakasmäärä kasvaa jatkuvasti, kun väestö ikääntyy ja ihmiset tarvitsevat edunvalvojaa hoitamaan asioitaan.
– Tyypillisessä ongelmatilanteessa vanhus ei ole enää oikeustoimikelpoinen ja lasten pitäisi hoitaa hänen pankkiasioitaan, mutta ei ole määritelty, kenellä on oikeus toimia hänen puolestaan, kertoo DVV:n ylijohtaja Aino Jalonen.
Työntekijöitä on lisätty eniten juuri holhoustoimeen, joka on DVV:n suurin yksikkö. Määräämisasioiden käsittelyajat ovat lyhentyneet puolesta vuodesta noin viiteen kuukauteen. Tavoitteena on keskimäärin kolmen kuukauden käsittelyaika.
Toinen arkea vaikeuttava ruuhka on ulkomaalaisten rekisteröinnissä. Esimerkiksi pankkiasioiden hoito tai asunnon vuokraus ei onnistu ilman rekisteröinnillä saatavaa henkilötunnusta. Oleskeluluvan jo saaneet turvapaikanhakijat joutuvat odottamaan pari ylimääräistä kuukautta vastaanottokeskuksissa pääsyä kotikuntaan.
Ulkomaalaisten työntekijöiden tuloa Suomeen on haluttu nopeuttaa.