Saaga Travelin bussit ovat nykyisin tavallinen näky maanteillä. Mustat poronsarvet valkoisen bussin kyljessä.
Uuden yhtiön bussit ilmestyivät liikenteeseen kesällä 2019, jolloin yhtiön tarina sai alkunsa. Saaga Travel ei ole perinteinen linja-autoliikennettä harjoittava yritys vaan matkailuyritys.
”Koko meidän liikeidea lähti siitä, että me haluamme rakentaa vähän erilaista bussiyritystä. Me emme myy pelkästään kuljetusta, vaan me tarjoamme asiakkaalle kokonaisuuksia – siis kaikkea, mitä asiakas tarvitsee, kuten hotellimajoitukset, ruokailut, kiertoajelut ja esittelyt”, kertoo liiketoimintajohtaja Pekka Kimpimäki. Hän on yksi yhtiön perustajista.
Yhtiössä on tällä hetkellä kuusi osakasta. Lähes kaikki omistajat ajavat myös itse bussia, jolloin tuntuma käytännön tekemiseen säilyy koko ajan.
Yrityksen liiketoiminta koostu useasta eri osa-alueesta. Perinteiset tilausajot ovat luonnollisestikin osa yrityksen toimintaa. Lisäksi sillä on sopimusliikennettä muun muassa kaupunkien, kuntien ja seurakuntien kanssa.
Yksittäisille matkailijoille Saaga Travel tarjoaa verkkokaupassaan valmiita matkapaketteja, kuten kylpylälomamatkoja Pärnuun ja kiertomatkoja Lofooteille. Erityisesti nuorison suosiossa ovat olleet Skibus-matkat Isolle-Syötteelle ja Ukkohallaan talvisin.
Saaga Travel tarjoaa myös mustien autojen VIP-palvelua Saaga Travel Gold -brändin alla. Se on erityispalvelua, jota käyttävät yritykset ja vaikkapa valtionhallinnon eri osa-alueet aina EU:ta myöten.
”Viime syksynä laajensimme yrityskaupan myötä Rovaniemelle. Se tarkoittaa meille samalla läsnäoloa koko Lapissa, kun ajatellaan Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentokenttien vaikutusaluetta”, Kimpimäki sanoo.
Liikevaihto kasvussa
Koronavuosiin osunut aloitus on ollut yritykselle kivinen, mutta sen jälkeen yhtiö on saavuttanut vahvan markkina-aseman. Liikevaihto on voimakkaassa kasvussa.
Kimpimäen mukaan yhtiö pyrkii siihen, että sen palvelu olisi parasta alallaan. Saaga Travelin filosofiana on tavoitella pitkäaikaisia asiakkuuksia, ei pelkästään asiakkaita.
Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Kimmo Kokkonen huomauttaa laajan omistuspohjan tuovan vakautta ja helpottaneen koronavuosien vaikeuksien kohtaamisessa.
”Kurjuuttakin on jaettu isommalla porukalla. Kaikilla on alalta vankka kokemus. Sitoutuneisuus työhön on ollut avaintekijä siinä, että olemme saavuttaneet tämän aseman”, Kokkonen toteaa.
Turistiryhmiä Suomeen
Kansainvälinen Suomeen päin suuntautuva matkailu on yhtiön tulevaisuuden kehittämisen tärkeä painopiste. Kansainvälisestä myynnistä vastaa kaksi vuotta sitten omistajakuntaan liittynyt Johanna Salmela.
Saaga Travel tekee tiivistä yhteistyötä ulkomaisten matkanjärjestäjien kanssa. Se räätälöi sellaisia kuljetuksia ja matkapaketteja, joita matkanjärjestäjät haluavat, kun he tuovat Suomeen turistiryhmiä.
”Meidän yrityksemme on Oulun matkailukentässä ainutlaatuinen. Kehitämme tosissamme kansainvälistä matkailua.
Kansainvälisessä markkinoinnissa on olennaista verkostojen luominen ja pitkäjänteisyys. Kaupan aikajänne on pitkä ideasta siihen, että matkailutuote alkaa mennä kaupaksi.
”Olemme lähteneet tekemään myös omia matkapaketteja, teemallisia kokonaisuuksia, joita markkinoimme matkanjärjestäjille. Meillä on esimerkiksi matkapaketti, jossa teemana on suomalainen onnellisuus. Se on saatu markkinoinnissa läpi niin, että se on Italiassa matkanjärjestäjällä myynnissä tälle kesälle.”
Toimitusjohtaja Sanna Kimpimäki ylistää yrityksen loistavaa henkilökuntaa. Eri lailla tekeminen tulee esille myös yhtiön ilmapiirissä. Myös yrityskaupan myötä yhtiöön syksyllä tulleilta rovaniemeläisiltä kuljettajilta on tullut palautetta, että yrityksessä on poikkeuksellinen henki.
”Meille on valikoitunut hyviä kuljettajia. Se on todellinen voimavara. Sehän tekee lopulta asiakkaan kanssa sen viimeisen silauksen”, Pentti Tiitinen sanoo.
Saaga Travel Oy sai alkunsa vuonna 2019.
Toimitusjohtaja on Sanna Kimpimäki.
Liikevaihto oli helmikuussa päättyneellä tilikaudella 4,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto kaksikertaistui edelliseen tilikauteen verrattuna. Tulos oli voitollinen.
Henkilökuntaa on noin 50, välillisesti liki 80 työntekijää.
Parhaina päivinä liikenteessä on yhtiön 47 autoa.
Toimialueena Pohjois-Suomi.