Luitko jo tämän: Sä­de­sie­ni lymysi Oulun po­lii­si­ta­los­sa, po­lii­sin yk­si­näi­nen tais­te­lu päättyi äl­lis­tyt­tä­vään voit­toon kor­keim­mas­sa oi­keu­des­sa

Pääkirjoitus: Kou­lu-uh­kauk­set eivät koskaan ole hyvää "läp­pää"

Kalevan podcastit: Raksila on isojen muu­tos­ten edessä, mutta min­kä­lais­ten?

Brunsbüt­tel, Kielin kanava

Sijainti: 53°53,68 P 09°09,17 I, Tuuli: W 5m/s, 14° C, Pilvistä Tulimme Kielin kanavan länsipäähän, Brunsbüttelin sulkuihin, pimeässä klo 23 paikallis

Sijainti: 53°53,68 P 09°09,17 I, Tuuli: W 5m/s, 14° C, Pilvistä

Tulimme Kielin kanavan länsipäähän, Brunsbüttelin sulkuihin, pimeässä klo 23 paikallista aikaa. Päivällä yltynyt tuuli oli jälleen kerran rasitteena, mutta onneksi se tuli takaapäin, mikä sopii Alpolle parhaiten. Brunsbütteliä lähestyttäessä saimme sitten sadetta, joka pudotti näkyvyyden pariin kilometriin.

Saksalainen iso poliisivene kävi ajamassa vierellämme ja pyysi VHF:llä meitä ottamaan hiukan keskemmälle väylää. Pelkäsivät kai, että voisimme tulkita erään merkin muuksi kuin reunamerkiksi, mutta emmehän me nyt sellaista. No, mukava kuitenkin, että virkavalta huolehtii turvallisuudesta.

Kiinnityimme 23:30 eli heti suluista kanavaan päästyämme Brunsbüttelin laituriin yöksi, koska kanavassa ajo pimeällä vaatisi luotsin ottamisen ja muutenkin lepo on paikallaan.

Apukone 1 sanoi työsopimuksensa irti Scheveningissä. Ongelma oli huomattu jo aiemmin ja konemiehet vaihtoivat siihen kannentiivisteen. Se ei kuitenkaan auttanut, vaan vika onkin sen verran syvemmällä, ettei sitä voida korjata matkan aikana. Apukone 1 huolehtii käynnistämiseen tarvittavan paineilman ja kulkuvaloihin ja valaistukseen tarvittavan tasavirtasähkön tuottamisesta. Nyt tasavirran tuottaminen siirrettiin Apukone 3:lle ja paineilmaa saadaan konepäällikön matkalle ottamalla kompuralla. Myös pääkone tekee paineilmaa ajon aikana, joten asiat on kaikesta huolimatta ihan hyvässä kunnossa.

Lähdemme tästä aamun koitteessa kohti Rendsburgia, jossa bunkraamme hiukan ruokaa. Sitten ajamme Kielin kanavan itäpäähän ja siitä ulos Välimerelle ja Bornholmiin. Siellä olemme näillä näkymin lauantai-iltana. Sunnuntaina matka jatkuu kohti Öölannin ja Ruotsin mantereen väliä. Toistaiseksi ei olla päätetty ajammeko siitä suoraan Ouluun neljässä vuorokaudessa, vai pysähdymmekö matkalla vielä. Siihen voi säälläkin olla sanottavansa, joten ei nuolaista ennenkuin tipahtaa. Pientä toivoa kuitenkin on, että Alpo viettäisi Juhannuksen Toppilan salmessa.

Terveisiä kaikille tutuille koko Alpon miehistöltä! Peetukin alkaa toipua Hollantiin jääneestä rakkaudestaan, joten hyvin täällä pärjätään.