Pääkirjoitus
Tilaajille

Brändissä oltava vinha perä – oululaisuuden ytimestä pitää pystyä kertomaan tavalla, joka on välittömästi tunnistettavissa

Brändin rakentamisessa ollaan asioiden ytimessä, kun etsitään vastausta siihen, minkälainen asenne Oulu on ja minkälaisen tunteen se herättää.

Missä Oulun brändi luuraa? Brändiä rakennettiin vuonna 2011 Oula-maskotin avulla. Oululaisuutta maskottipuku päällä eri puolilla Oulua tarkkaili tuolloin Kalevan toimittaja Janne Nyyssönen. Mistä löytyvät ainekset 2020-luvun brändille?
Missä Oulun brändi luuraa? Brändiä rakennettiin vuonna 2011 Oula-maskotin avulla. Oululaisuutta maskottipuku päällä eri puolilla Oulua tarkkaili tuolloin Kalevan toimittaja Janne Nyyssönen. Mistä löytyvät ainekset 2020-luvun brändille?
Kuva: Kontiainen Jarmo

Oulun kaupunki uusii parhaillaan brändiään. Nykyinen brändilupaus Oulusta Skandinavian pohjoisena pääkaupunkina on jäänyt oululaisille vieraaksi. Huikea visio hivelee itsetuntoa, mutta ei välttämättä ole ensimmäinen mielikuva, joka oululaisille tulee itsestään mieleen.

Brändissä on oltava aina vinha perä, eikä siinä saa olla mitään päälle liimattua. Oululaisuus ei synny ulkoa tuoduilla opeilla, mutta ei liioin nurkkakuntaisuudesta. Teknologiaosaamista korostava brändi on jo hieman haalistunut ja kaipaa moniulotteisempaa lämmintä sävyä.