Mainos

Anne Kuk­ko­ho­vin yritys osui kul­ta­suo­neen, mutta kom­pu­roin­ti ta­lous­asiois­sa sai miet­ti­mään jo lo­pet­ta­mis­ta – sitten iso kauppa toi mu­ka­naan uusia si­joit­ta­jia ja omis­ta­jia

Kun Anne Kukkohovi kertoo kaunistelemattoman yrittäjätarinansa, hän antaa vertaistukea toisille yrittäjille

Anne Kukkohovi kertoi yrittäjyydestään Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Paikallis- yhdistysForumissa syyskuun alussa
Anne Kukkohovi kertoi yrittäjyydestään Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Paikallis- yhdistysForumissa syyskuun alussa
Kuva: Ester van Dam

Kosmetiikkayrittäjä ja juontaja Anne Kukkohovi kertoi yrittäjätaipaleensa kompuroinneista ja onnistumisista Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät ry:n PaikallisyhdistysForumissa syyskuun alussa.

”Kun kerron omaa yrittäjätarinaani, en kaunistele sitä. Haluan puhua sen ylä- ja alamäistä rehellisesti, jotta voin antaa vertaistukea toisille yrittäjille”, Kukkohovi totesi esitelmänsä aluksi.

Kukkohovilla on kaksi erityyppistä yritystä. Toinen keskittyy konsultointiin ja esiintymistyöhön. Sen toiminta on ollut mutkatonta.

Kansainvälinen kosmetiikkayritys Supermood Oy tarjoaa holistisen kauneudenhoidon tuotesarjan, johon kuuluu luonnonkosmetiikkaa, syötäviä kauneudenhoitotuotteita sekä terapeuttisia tuotteita.  Puheessaan Kukkohovi keskittyi kertomaan yrityksen lähihistoriasta, johon kuuluu niin onnistumisia kuin ongelmiakin.

Kansainvälinen kiinnostus

”Mielestäni Suomesta ja maailmalta puuttui yritystä aloittaessamme luonnon kosmetiikkasarja, joka nivoo yhteen syötävät kauneudenhoitotuotteet, terapeuttiset tuotteet ja vielä näyttää hyvältä. Ideana oli tehdä luonnostamme löytyviä suomalaisia raaka-aineita sisältäviä tuotteita”, Kukkohovi kertoo.

Kauneudenhoitoon ei hänen mielestään kuulu pelkkä seerumien ja kosmetiikan käyttö.

”Omaan ulkonäköön vaikuttaa se, minkälaiset ruokailutottumukset ihmisellä on ja nukkuuko hän hyvin. Henkinen tasapaino on tärkeää”, Anne Kukkohovi korostaa.

Kun kosmetiikkayritys perustettiin, tuli tuotesarjasta kyselyjä ympäri maailmaa.

”Pääsimme kansainväliselle markkinointisivustolle. Jakelukanavat ympäri maailmaa ottivat yhteyttä meihin. Osuimme kultasuoneen kansainvälisillä markkinoilla tuotteemme kanssa, joka oli ensimmäisten joukossa holistisella tuotesarjallaan.”

Yritys teki siis hienoa jälkeä ja vakuutti kansainvälisten markkinoiden mahdollisia ostajia ja sijoittajia tuotteellaan.

Supermood Oy:n taloudenhoito puolestaan oli heikommissa kantimissa.

”Talouspuolella olimme kokemattomia. Rahaa paloi, kun viiletimme eri tahojen perässä ulkomailla tutkimassa niin raha- kuin lakiasioitakin”, Kukkohovi kertoo.

Lopulta kävi niin huonosti, että yrityksessä jouduttiin miettimään sen lopettamista. Sitten saatiin tehtyä iso kauppa, jonka myötä yritykseen saatiin uusia sijoittajia ja omistajia.

Ajankäytön tärkeysjärjestys

Tällä hetkellä yritys jatkaa toimintaansa ja kehittää toimintatapojaan taloudellisesti kannattavammiksi.

”Olemme kestäneet tappiomme ja oppineet niistä. Jatkamme uusien omistajien kanssa sekä Yhdysvaltojen että Venäjän markkinoilla”, toteaa Kukkohovi.

Luonnonläheisen kosmetiikan tuotteita kehitetään yrityksessä koko ajan, ja investoinnissa ollaan tarkkoja.

”Mietimme myös mihin aikamme kuluu; mitä toiminnassa kannattaa laittaa etusijalle ja mikä on yrityksen kannalta asianmukaista.”

Anne Kukkohovin mielestä yrittäjänkin tulee välillä viettää omaa aikaa ja rauhoittua. Henkiseen hyvinvointiin pitäisi satsata.

”Oma jaksaminen täytyy laittaa etusijalle, oli yrityksen tilanne mikä hyvänsä. Itse olen luonteeltani sellainen, että pidän yhtä paljon sekä ihmisten kanssa olemisesta että yksinolosta. Akkujen lataaminen välillä omassa rauhassa on minulle äärimmäisen tärkeää.”