Mainos

Al­ku­vuo­des­ta mat­kai­lu­yri­tyk­siin rajusti iskenyt ko­ro­na­krii­si lisää nyt ko­ti­maan­mat­kai­lua

Go Arcticin liiketoimintajohtaja Sirpa Eskola uskovat, että koronakriisi lisää kotimaanmatkailua.

Päivi Penttilän (oik.) ja Sirpa Eskolan mukaan koronakriisi on pakottanut matkailuyrittäjiä kehittämään uudenlaisia palveluja, jotka vastaavat alalla näkyvää muutosta.
Päivi Penttilän (oik.) ja Sirpa Eskolan mukaan koronakriisi on pakottanut matkailuyrittäjiä kehittämään uudenlaisia palveluja, jotka vastaavat alalla näkyvää muutosta.
Kuva: Ester van Dam

VisitOulun Päivi Penttilä iloitsee siitä, että kesäkuussa alettiin purkaa koronaviruksen aiheuttamia rajoituksia.

”Koronakriisi on vaikuttanut alueen matkailuyrityksiin laaja-alaisesti. Se on ollut kova isku. Alkuvuodesta monet yritykset tekivät parasta tulostaan. Poikkeustila osui huonoon ajankohtaan”, Penttilä harmittelee. 

Penttilä on huolissaan siitä saavatko yrittäjät heille luvatut tuet. 

”Nyt on tärkeää, että me VisitOulussa autamme kaikin tavoin alueen yrittäjiä pääsemään taas jaloilleen. Tuemme kehitystyötä ja tarjoamme vertaistukea, Penttilä korostaa. 

Go Arcticin Sirpa Eskola uskoo, että koronavirus sai aikaan suuria muutoksia matkailussa maailmanlaajuisesti. Tämä näkyy trendeissä jonkin aikaa.

”Ihmiset panostavat nyt lähimatkailuun ja kotimaanmatkailuun. Kestää jonkin aikaa, että kansainvälinen matkailu palautuu uomiinsa Suomessa.”

Penttilä uskoo, että poikkeustilanne on saanut yrittäjät pohtimaan palvelujensa kehittämistä ja miettimään uusia tapoja palvelujen tarjoamiseksi. Eskolan mielestä poikkeustilanne on vaatinut yrittäjiä suuntaamaan toimintaansa enemmän kotimaanmatkailun puoleen. 

”Myös VisitOulun markkinoinnissa on mukautettu tekemistä ja käytetty uusia ja luovia markkinointitapoja. Olemme jakaneet somekanavilla muun muassa kauniita luontokuvia ja tarinoita sekä tuoneet esille luontokohteita”, Penttilä sanoo. 

VisitOulu on saanut tämän myötä lisää seuraajia ja tykkäyksiä. Poikkeustilanteen aikana on myös järjestetty digitapaamisia ja webinaareja ulkomaisten matkanjärjestäjien kanssa.

Lähimatkailusta tuli nyt muotia 

Penttilä odottaa kesää positiivisella mielellä. Hän toivoo, että kotimaan-

matkailu kasvaa, ja lähimatkailu ja hotellimajoitukset asiakkaan omilla kotikulmilla yleistyvät. ”Me pyrimme saamaan Oulun alueen asukkaita turisteiksi omaan kaupunkiinsa ja Oulun seudulle. Alueen matkailuyrittäjät ovat todella vastuullisia ja panostavat siihen, että matkailijoiden terveys on etusijalla”, Penttilä korostaa.

Pidemmällä aikavälillä tullaan panostamaan turvallisuuteen, kestävään matkailuun ja elämyksellisyyteen.

”Oulun seutu on monipuolinen matkailukohde. Meillä on tarjolla paljon erilaisia matkailuelämyksiä sekä kansainvälisille että kotimaisille matkailijoille. Tulevaisuudessa niitä tuodaan esille entistä paremmin yhteisen VisitOulun elämysalustan kautta”, Penttilä toteaa.

Puumajoitusta Koitelissa

Go Arcticissa rakennetaan uusia palveluja kotimaan matkailua ajatellen. 

”Koiteliin avataan kesäkuussa Koitelin Koskikipparin Eco-camping, jossa majoitutaan puussa Tentsile-majoitusyksiköissä. Tällä hetkellä panostetaan yksittäisille ihmisille tarjottavien tuotteiden kehittämiseen”, Sirpa Eskola kertoo. 

”Saimme myös Business Finlandin kehityshankkeen, jonka turvin kehitämme uudenlaisia matkailutuotteita kansainvälisille asiakkaille sekä digitaalisia palveluita opastustuotteisiin ja etämatkailuun”, Eskola jatkaa. 

Yksi tärkeä Go Arcticin asiakaskunta on yritykset erilaisine tapahtumatarpeineen, joten tätäkin puolta kehitetään. ”Tarkoituksena on se, että voimme jatkossa palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin”, Eskola sanoo.