Yleisurheilu: Mün­che­nin EM-päi­vä­kir­ja: Kaksi co­la­juo­maa? 13 euroa, bitte

Pääkirjoitus: Salman Rush­dien puu­ko­tus avaa ikävän näkymän eteen­päin

Alkon myynti sukelsi maa­lis­kuus­sa, pu­do­tus­ta peräti 1,6 mil­joo­naa litraa edel­lis­vuo­des­ta

Alko selittää myynnin vähentymistä koronarajoitusten muuttuneella tilanteella että erolla pääsiäisen sijoittumisessa tänä vuonna.

Alkon litroissa mitattu myynti humpsahti maaliskuussa reilusti alaspäin vuodentakaiseen nähden.

Yhtiön mukaan myynti väheni reilut 20 prosenttia, litroissa mitattuna 7,8 miljoonasta litrasta 6,2 miljoonaan.

-
Kuva: Sari Jaatinen

Vuoden 2021 ja 2022 maaliskuun myynnin eroa selittävät Alkon mukaan sekä koronarajoitukset että ero pääsiäisen sijoittumisessa.

– Tämän vuoden maaliskuun myyntiluvuissa näkyy se, että ravintolarajoituksia purettiin maaliskuun alussa ja alkoholin myyntikanavat normalisoituvat kohti aikaa ennen koronaa. Meillä on nähtävissä myös se, että maailman yleinen epävarma tilanne heijastelee meidän myyntilukuihimme, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen tiedotteessa.

Viime vuonna suurin osa pääsiäismyynnistä osui maaliskuulle, kun tänä vuonna pääsiäinen ajoittuu huhtikuulle.

Alkossa litramyynti pääsiäisviikolla on noin 50 prosenttia suurempi kuin normaalina asiointiviikkona.

Punaviini on pääsiäisen suosikki. Sen myynti lähes kaksinkertaistuu. Asiakasmäärät taas kasvavat yli 20 prosenttia.

Tarkemmin eriteltynä päättyneen maaliskuun aikana alkoholittomien juomien litramyynti laski 9,7 prosenttia, panimotuotteiden 15,8 prosenttia, viinien 23,9 prosenttia ja väkevien 12,4 prosenttia.

Punaviineissä litramyynti tuli alas 29 prosenttia, valkoviineissä 20,3 prosenttia, roseeviineissä 17 prosenttia ja kuohuviineissä 16,3 prosenttia.