Mainos

Älä jätä hyvää kriisiä hyö­dyn­tä­mät­tä: oudot ajat antavat yrit­tä­jäl­le luvan ko­keil­la jotain aivan uutta

Älä jätä hyvää kriisiä hyödyntämättä

Jani Halme Kaleva Median kehittämän Kasvun paikka -markkinointiohjelman matkaopas ja markkinointitoimiston luova johtaja.
Jani Halme Kaleva Median kehittämän Kasvun paikka -markkinointiohjelman matkaopas ja markkinointitoimiston luova johtaja.

Korona on kurittanut erityisen lujaa yrittäjiä. Viruksen leviämisen estämiseksi tehdyt rajoitukset olivat ennenkokemattomia. Eduskunnasta kaikuneella kokousnuijan kopauksella moni ihan tavallinen liiketoiminta muuttui hetkessä laittomaksi. Jos ravintola olisi pitänyt ovensa ja hanansa auki, olisi poliisi saapunut laittamaan ne kiinni. Jos keikkapaikka olisi päästänyt yleisön kuuntelemaan buukkaamaansa bändiä, olisi keikka jatkunut käräjäoikeudessa.

Lomautukset ja irtisanomiset ovat heikentäneet satojen tuhansien suomalaisten ostovoimaa. Vielä useammasta ne ovat tehneet omasta epävarman kuluttajan. Moni ihminen on lykännyt usean hankinnan ostamista. Tapahtumasarjan lopputuloksena moni yrittäjä on kärsinyt koronasta, vaikka ei toimisikaan kielletyillä aloilla. 

Koronakausi kuitenkin loppuu ja taudin kanssa opitaan elämään. Itse uskon kasvun käynnistyvän monella toimialalla vielä tämän vuoden puolella. Kasvun kauteen kannattaa varautua.

Nyt on juuri oikea aika lyhentää jokaiselle yrittäjälle niin tuttua tekemättömien töiden rästilistaa. Sitä, mitä ei normaaliolosuhteissa ole aikaa oikein edes vilkaista. Ja ennen kaikkea tehdä jotain jota listalla ei ole ollutkaan. Nyt on käyttöä ei-niin-vanhalle viisaudelle. Sille jossa muistutetaan, ettei hyvää kriisiä kannata jättää hyödyntämättä.

Nämä oudot ajat antavat luvan meille kaikille kokeilla jotain, mitä ei ole aiemmin kokeillut. Kysyä itseltään, että ”Entä jos?” Entä jos kokeilisi lisätä tai rajusti karsia myytävien tuotteiden määrää. Entä jos tekisi tuon ja tuon asian toisin. Entä jos kokeilisi verkkokauppaa. Entä jos kokeilisi uutta tapaa mainostaa. Entä jos laittaisi auton teippaukset aivan uusiksi tai markkinoisi omaa osaamista aivan uudelle kohderyhmälle.

Monelle yrittäjälle työssä on kyse isommasta kuin pelkästä elannon ansaitsemisesta. Kyse on elämän sisällöstä. Korona tuo mahdollisuuden muuttaa tuota sisältöä. Tuoda elämään uusia kulmia. Osa niistä osoittautuu elinkelpoisiksi, valtaosa ei. Mutta nyt on mahtava pakko synnyttää ja testata uusia liikeideoita. Sanan varsinaisessa merkityksessä: yrittää.

Monet maailman merkittävimmistä keksinnöistä, kuten teippi, vetoketju ja säilykepurkki on keksitty keskellä äärimmäisiä poikkeusaikoja, eli sotaa. Maailman ehkä tärkein yksittäinen tiedemies, painovoiman salaisuudet selvittänyt Isaac Newton teki lukuisia läpimurtoja tutkimuksissaan ollessaan Lontoon suuren ruttoepidemian vuoksi karanteenissa vuonna 1665.

Ulkoinen paine luo sisäistä painetta ja ihminen on usein kekseliäimmillään silloin kun on pakko olla. Onneksi meitä ei nyt uhkaa sen enempää rutto kuin sotakaan, mutta kuitenkin niin iso muutos, että nyt on pakko muuttua. Se on myös ainoa tapa tehdä läpimurtoja liiketoiminnassa.

On äärimmäisen harvinaista pärjätä millään toimialalla keskivertoa paremmin, jos koko ajan toimii samalla tavalla kuin muut alan yritykset. Kaikessa kauheudessaan ja vähintäänkin ankeudessaan käsissämme on kriisi, josta ei pidä vain selvitä. Sen luoma pakko kannattaa käyttää hyväksi ja hakea kilpailuetua erottautumalla kilpailijoistaan. Vähintään pitää erottautua sillä, millaista markkinointia tekee.