Monella alalla on huutava työvoimapula. Halukkuutta määrätyille aloille ei enää ole. Syyt ovat moninaiset, on pitkät työvuorot, työpaikan ilmapiiri, jopa työntekijän työn arvostuksen puute.
Yritys, joka panostaa työntekijöiden työoloihin ja työpaikalla viihtyvyyteen, tulee jatkosakin menestymään. Yrityksen johdon pitää myös itse kehittyä aina vain kiihtyvässä kilpailussa. Ei voida työntekijää aina syyttää tapahtuneista virheistä, liian kiireinen ja paineinen työ voi myös olla syy työpaikalla tapahtuviin virheisiin ja asiakaspalvelun puutteisiin.
Työaika on yksi selittävä tekijä, joka saa monet vaihtamaan eri yritykseen tai jopa kokonaan alaa.
Johdon suhtautumisella työntekijöihinsä on suuri merkitys sille, miten työntekijät viestittävät yrityksestä ulospäin – se kello kuuluukin kauas ja juuri alalle haluaville.