Luitko jo tämän: Sä­de­sie­ni lymysi Oulun po­lii­si­ta­los­sa, po­lii­sin yk­si­näi­nen tais­te­lu päättyi äl­lis­tyt­tä­vään voit­toon kor­keim­mas­sa oi­keu­des­sa

Pääkirjoitus: Kou­lu-uh­kauk­set eivät koskaan ole hyvää "läp­pää"

Kalevan podcastit: Raksila on isojen muu­tos­ten edessä, mutta min­kä­lais­ten?

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Yk­si­tyis­au­toi­lu­ko pahin saas­tut­ta­ja?

Lähes sata kuntaa on liittynyt Hiilineutraalit kunnat -hankkeeseen (Hinku). Päästöjen vähentäminen on hyvä asia, mutta se ei saa johtaa viherpesuun eikä päästöjen ulkoistamiseen. Hinku-päästölaskennassa on vakava puute, siitä puuttuu kokonaan rakentamisen (infra, rakennukset) päästöt, jotka on ulkoistettu.

Valtakunnallisesti tieliikenteen osuus onkin saatu näyttämään kohtuuttoman suurelta (25 %). Raideliikenne vuorostaan näyttää vähäpäästöiseltä (0,4 %), kun siinä ei ole elinkaariaikaisia päästöjä ja materiaaleja huomioitu.

Liikenneviraston selvitysten (38/2011) mukaan raiteiden päästöistä 46 prosenttia syntyy raiteiden rakentamisvaiheessa, 26 prosenttia käytössä (sähkö yms.)

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.