Pääkirjoitus
Tilaajille

Yksilöllinen palvelutarve kasvaa – työttömät ovat muutakin kuin pelkkiä numeroita

Työttömät eivät ole pelkkiä numeroita, siksi myös työvoimapalveluissa tarvitaan henkilökohtaista ja yksilöllistä tukea. Palvelujen merkitys korostuu tilanteessa, jossa epävarmuus työmarkkinoilla koskettaa kaikkia.

Pohjoismaisessa työvoimapalveluiden mallissa korostuu työttömän yksilöllinen tukeminen. Työelämässä muutoksen vauhti on kiihtynyt ja työntekijöiden epävarmuus suhdannetilanteesta riippumatta kasvanut. Työttömyyden osuessa kohdalle tarvitaan aiempaa henkilökohtaisempaa työllisyyspalvelua.
Pohjoismaisessa työvoimapalveluiden mallissa korostuu työttömän yksilöllinen tukeminen. Työelämässä muutoksen vauhti on kiihtynyt ja työntekijöiden epävarmuus suhdannetilanteesta riippumatta kasvanut. Työttömyyden osuessa kohdalle tarvitaan aiempaa henkilökohtaisempaa työllisyyspalvelua.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Hallituksen budjettiriihessä esittämät työllisyyskeinot ovat saaneet arvostelua osakseen. Työllistämistoimia on moitittu vaikuttavuuden puutteesta ja siitä, että tulokset näkyvät vasta pitkän ajan päästä.

Keskustelun varjoon on jäänyt työllisyystoimiin kuuluva kokonaisvaltainen tavoite muuttaa työvoimatoimistojen palvelut pohjoismaisten palvelumallien mukaisiksi. Työurien pidentämistavoitteen rinnalla on luontevaa, että myös palveluja kehitetään.