Voisiko pörs­si­säh­kön hir­mu­hin­nat tal­tut­taa ko­ti­mai­sel­la kons­til­la? – Pro­fes­so­ri laski, pal­jon­ko rat­kai­su mak­sai­si

Aalto-yliopiston professorin Peter Lund esittää keskustelunavauksessaan, että valtion pitäisi ottaa vastuuta varavoimasta. Vähäpäästöinen teknologia löytyisi Suomesta. Kertainvestointi suitsisi pörssisähkön poukkoilua ja toisi huoltovarmuutta.

Pörssisähkön hinnoissa on nähty viime viikkoina hurjaa heiluntaa.

Enimmillään hinta pomppasi euroon kilowattitunnilta, kun Olkiluoto 3 -ydinvoimala vikaantui yllättäen. Toisessa ääripäässä sähkön käytöstä maksettiin avokätisesti jopa yli 40 senttiä kilowattitunnilta siirtomaksun, sähköveron ja marginaalin jälkeen.

Kyse ei ole vain vioista ja sääilmiöistä. Nyt jopa ammattiliitto JHL:n lakko pysäyttää voimalaitoksia 14.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa

Ilmoita asiavirheestä