Ville Jussila vaihtoi yli vuosi sitten säh­kö­au­toon ja on tyy­ty­väi­nen me­no­pe­liin­sä – Kovat pak­ka­set­kaan eivät ai­heut­ta­neet on­gel­mia: "Paras tal­viau­to, joka minulla on ollut"

Ville Jussila on ajanut nyt hieman yli vuoden täyssähköautolla ja on tyystin tyytyväinen. Kaleva haastatteli Jussilaa viime kesänä, kun sähköautoilu oli hänellä alkuvaiheissaan.

Täyssähköauto on Ville Jussilan mielestä helppo ja huoleton ajaa. Ajomatkoja pitää hieman miettiä etukäteen.
Täyssähköauto on Ville Jussilan mielestä helppo ja huoleton ajaa. Ajomatkoja pitää hieman miettiä etukäteen.
Kuva: Pekka Peura

Ville Jussila on ajanut runsaan vuoden sähköautolla ja kaikki on sujunut hyvin.

Ville Jussila on ajanut nyt hieman yli vuoden täyssähköautolla ja on tyystin tyytyväinen.

Kaleva haastatteli Jussilaa viime kesänä, kun sähköautoilu oli hänellä alkuvaiheissaan.

Lue myös: Ville Jussila käytti polt­toai­nee­seen ennen 250 euroa kuussa, nyt sähköön 25 euroa – Täys­säh­kö­au­tol­la pärjää myös pohjoisessa, kun asenne on kohdallaan

Nyt hänellä on kertynyt noin 40 000 kilometriä Hyundai Ionic -täyssähköauton ratissa. Pääasiassa hän ajaa työmatka-ajoa kotoaan Pudasjärveltä Ouluun ja lataa autoaan kotona.

– Kaikki on mennyt hyvin. Talvellakin oli kovat pakkaset eikä ollut mitään ongelmaa. Tämä on ollut tähän mennessä paras talviauto, joka minulla on ollut, Jussila kehuu.

Auto lämpenee hänen mukaansa sisältä todella nopeasti. Kun parkkipaikalta lähtee, ei kauas tarvitse ajaa ennen kuin auto on jo ihan lämmin sisältä.

Sähköauton moottori ei myöskään kärsi kylmästä ja auto lähtee lämpötilasta riippumatta aina yhtä hyvin liikkeelle.

– Kun dieselillä on tottunut ajamaan, siinä pitää aina vähän miettiä, kun ei sitä kovin moneksi tunniksi voi jättää pakkaseen tai se ei lähde käyntiin ilman lämmitystä. Mutta tuossa sähköautossa ei ole mitään ongelmaa.

Entäs ajomatkan riittävyys pakkasella?

– Totta kai ajomatka lyhenee, kun sähkönkulutus kasvaa. Mutta kun on varautunut siihen, ei siinäkään ole mitään ongelmaa.

Jussila kävi talvella sähköautolla Keski-Suomessa. Kevään puolella Jussilan perhe kävi Muoniossa Lapissa.

– Kaikkein kovimmilla pakkasilla voi käytännössä ajatella, että sähköauton ajomatka pienenee puoleen optimaaliseen matkaan nähden. Jos kesällä autolla pääsee 200 kilometriä oikein hyvässä kelissä, talvella kovassa pakkasessa tuulessa ja tuiverruksessa voi ajaa kuitenkin yli 100 kilometriä.

Mutta jos polttomoottoriautolla on tottunut vaikka 700 kilometrin ajomatkaan yhdellä tankillisella, 200 kilometriä ei ole paljon?

– Kun noin ajattelee, onhan siinä eroa. Mutta itsellä ei tule päivittäin ajettua mitään pitkiä reissuja. Kuinka moni ajaa yli 150 kilometriä päivässä? Jussila sanoo.

– Pitemmällä reissulla pikalataus matkan varrella vie 20 minuuttia aikaa. Mutta 30 asteen pakkasilla matkanteko kauas alkaa kieltämättä olla hitaanlaista.

Jussilan mukaan nyt myytävissä uusissa autoissa on helposti 100 tai 150 kilometriä pitempi ajomatka täyteen ladatulla akulla kuin hänen autossaan.

Pitkälle reissulle lähtiessä sähköautoilijan on pakko vähän ajatella etukäteen.

Itä-Lapissa pienempiakkuisella sähköautolla talvikelillä voi olla hankaluuksia, kun latauspisteitä ei oikein tahdo olla.

– Joutuu ihan tosissaan miettimään, jos sinne lähtee. Mutta Länsi-Lapissa on kyllä pikalatureita. Ja etelän suunnassa niitä alkaa olla ihan riittävästi, siellä ei tarvitse hirveän paljon miettiä, Jussila sanoo.

Millään reissulla Jussilan ei ole vielä tarvinnut jonottaa auton pikalatausta.

– Ainakin näillä korkeuksilla on mukava yhteensattuma, jos sattuu jonkun toisen näkemään pikalaturilla, Jussila naurahtaa.

Akkujen varauskyky ei ole muuttunut käytön aikana.

– Vaikka sähköautot ovat kalliimpia, sähköllä ajaminen on tosi halpaa. Ihan varauksetta kaikille sitä ei voi suositella. Jos vaikka on paljon liikkuva myyjä Pohjois-Suomessa, varsinkin talvipakkasilla voi olla ajomatkan kanssa hankalaa.

Sähköautoja ostetaan kiihtyvään tahtiin

Uudet täyssähköautot ja käytettynä maahantuodut ladattavat hybridit kiinnostavat suomalaisia autoilijoita aikaisempaa enemmän.

Viime vuoden lopussa Suomessa oli liikennekäytössä 2400 täyssähköautoa ja 13 095 ladattavaa hybridiautoa.

Viime vuonna ensirekisteröitiin 776 uutta täyssähköautoa.

Tänä vuonna uusia täyssähköautoja on rekisteröity heinäkuun loppuun mennessä jo 1 163.

Kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat laskeneet 13,4 prosentilla vuoden 2019 tammi-kesäkuussa edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Alkuvuoden aikana rekisteröitiin 60 277 uutta henkilöautoa, kun vastaava määrä vuonna 2018 oli 69 612.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista suosituin uusissa autoissa on ollut sähkö. Muiden uusien käyttövoimien ensirekisteröintiluvut ovat bensiini- ja dieselautojen tavoin laskusuunnassa.

Vaikka ladattavien hybridien määrät ovat ensirekisteröinneissä laskeneet, käytettynä maahantuotuina niiden määrä on kasvanut huomattavasti.

Sähköautojen suosion kasvu näkyy myös käytettynä maahantuotujen autojen tilastoissa määrän kaksinkertaistumisena.

Tänä vuonna tammi-kesäkuussa tuotiin käytettynä maahan 2 605 ladattavaa hybridiä. Vastaava määrä vuonna 2018 tammi-kesäkuussa oli 893. Pääasiassa nämä olivat bensiinihybridejä, mutta myös dieselhybridien suosio on kasvanut.