Venäjän Sev­mor­put tulee taas: maail­man ainoa ydin­käyt­töi­nen rah­ti­lai­va saa­pu­nee Suo­men­lah­del­le kah­des­sa vii­kos­sa

Alus toi edellisen kalalastin Kamtsatkasta vuosi sitten. Tuolloin Stuk ei saanut ilmoitusta ydinkäyttöisen aluksen liikkeistä, vaikka tästä on sovittu Suomen ja Venäjän välillä.

Maailmassa on rakennettu tähän mennessä neljä ydinkäyttöistä rahtilaivaa. Niistä on käytössä enää Sevmorput.
Maailmassa on rakennettu tähän mennessä neljä ydinkäyttöistä rahtilaivaa. Niistä on käytössä enää Sevmorput.

Maailman ainoa ydinkäyttöinen rahtilaiva on jälleen matkalla Suomenlahdelle.

Venäläinen Sevmorput lähti matkaan Kamtsatkan niemimaalta tiistaina. Asiasta kertovat sikäläinen uutissivusto Kamchatka-Inform, valtiollinen ydinvoimayhtiö Rosatom sekä norjalainen verkkolehti Barents Observer.

Aluksen määränpäänä on Pietari, jonne sen saapuu suunnitelman mukaan kahden viikon kuluttua eli syyskuun 25. päivänä.

Matkan taustalla Putinin määräys

Sevmorputin lastina on yli 200 kylmäkontillista Tyynenmeren kalaa, pääasiassa lohta.

Lasti on huomattavasti suunniteltua pienempi, sillä aluksen kapasiteetti olisi viisinkertainen. Kamchatka-Informin mukaan syy vähäiseen konttimäärään on niukaksi jäänyt alkusyksyn lohisaalis.

Kyseessä on edelleen koeluonteinen matka. Tavoitteena on kuitenkin jatkuvan reittiliikenteen aloittaminen pohjoista merireittiä pitkin Kamtsatkasta Eurooppaan. Vuosittain olisi tarkoitus tehdä jopa neljä edestakaista matkaa.

Viime vuonna tehdyn koematkan jälkeen reittiä pidettiin taloudellisesti kannattamattomana.

Presidentti Vladimir Putin antoi kuitenkin tämän vuoden kesäkuussa määräyksen selvittää, miten kalankuljetuskustannuksia Venäjän kaukoidästä Euroopan markkinoille saadaan pienemmiksi.

Saako Stuk tällä kertaa virallisen ilmoituksen?

Koska kyseessä on ydinkäyttöinen alus, Venäjän pitäisi ilmoittaa sen saapumisesta 300 kilometrin etäisyydelle Suomen rajalta. Asia liittyy Suomen ja Venäjän väliseen, siviiliydinvoimaa koskevaan sopimukseen.

Käytännössä raja tulee ensimmäisen kerran vastaan jo pohjoisessa Barentsinmerellä ja uudelleen Gotlannin tienoilla Itämerellä.

Viime vuonna Säteilyturvakeskus (Stuk) ei kuitenkaan saanut ilmoitusta. Vaikka Stuk katsoo, että virallinen ilmoitus olisi tarpeen, kyseessä ei silti ollut varsinainen sopimusrikkomus.

– Jos sopimustekstejä lukee oikein tarkkaan, niin niiden mukaan vaihdamme tietoja ydinkäyttöisten alusten liikkeistä lähialueilla. Suoraa velvoitetta ilmoittamisesta sieltä ei löydy, kertoi laboratorionjohtaja Aleksi Mattila vuosi sitten Lännen Medialle.

Polttoainekustannukset mitättömät pitkällä reitillä

Sevmorput on rakennettu vuonna 1988 ja sillä on käyttölupa vuoteen 2024 saakka.

Alus on jäänmurtokykyinen. Siinä on 135-megawattinen ydinreaktori ja 150 kiloa polttoainetta.

Ydinkäyttöisyys on pitkällä pohjoisella merireitillä etu, sillä polttoainekustannukset ovat öljyyn verrattuna mitättömät. Tankkaussatamiakin on harvassa.

Sevmorputin polttoaine vaihdetaan neljän vuoden välein.