Var­ti­joi­ta, kä­si­de­siä ja plek­se­jä: Ou­lun­kin pan­keis­sa jän­ni­te­tään nyt kuun vaih­det­ta, kun eläk­keet mak­se­taan ja tie­dos­sa on ikä­ih­mis­ten asioin­ti­piik­ki

Epidemiaan liittyvä, yli 70-vuotiaita koskeva eristys hankaloittaa muutenkin ikäihmisten suoriutumista maksuasioista. Oulun Osuuspankissa on erikseen harjoiteltu poikkeustilaa maanantaista alkaen.

Asiakasneuvoja Emma Salmela ja johtaja Teemu Kantanen testaavat tuliteriä pisarasuojia Nordeassa. Pankissa panostetaan nyt hygieniaan.
Asiakasneuvoja Emma Salmela ja johtaja Teemu Kantanen testaavat tuliteriä pisarasuojia Nordeassa.
Asiakasneuvoja Emma Salmela ja johtaja Teemu Kantanen testaavat tuliteriä pisarasuojia Nordeassa.
Kuva: Pekka Peura

Rahalaitokset valmistautuvat eläkeläisten ryntäykseen. Asiakkaiden ja henkilökunnan suojaamiseksi on vartijoita, käsidesiä ja pleksilaseja.

Pankeissa jännitetään huhtikuun vaihdetta, jolloin muun muassa eläkkeet maksetaan tileille.

Esimerkiksi OP suosittelee välttämään asiointia toimipisteissä jopa 10. huhtikuuta asti. Koronavirusepidemiaan liittyvä, yli 70-vuotiaita koskeva eristys hankaloittaa muutenkin ikäihmisten suoriutumista maksuasioista.

Oulun Osuuspankissa on erikseen harjoiteltu poikkeustilaa maanantaista alkaen.

Vartijoita, jotka katsovat myös hygienian sekä turvavälien perään, on nyt Isonkadun lisäksi viidessä kassapalvelua tarjoavassa pankkikonttorissa: Haukiputaalla, Iissä, Kempeleessä, Muhoksella ja Pyhännällä.

– Näyttää olevan tarvetta. Kaikilla ei vain ole mahdollisuutta hoitaa asiointia sähköisillä kanavilla, toteaa henkilöasiakkaista vastaava pankinjohtaja Juhani Korhonen Oulun OP:stä.

Kauhukuvia on aiheuttanut niin se, ovatko pankin työntekijät aamulla terveinä kuin sekin, joutuvatko asiakkaat jonottamaan ulkona.

Käteispäivät vaihtelevat hieman eri osoitteissa. Vartijat laskevat sisään kerralla korkeintaan 10 henkilöä.

Ainakin alkuviikosta toimipisteissä oli rauhallista ja asiakkaat käyttäytyivät valistuneesti.

– Ei ole mitään syytä panikoida, Korhonen sanoo.

Odotustuoleja on harvennettu ja pisarasuojat asennettu kassapalveluihin kaikkien osapuolten turvaksi. Uusia maksupalvelukuoriakin on ollut saatavilla viime viikosta.

– Ne voi välittää jälleen postin kautta, kertoo Korhonen.

Omainen on tuskastunut avittaessaan oululaista ikäihmistä laskujen kanssa. 83-vuotiaalla tädillä ei ole tietokonetta saatikka verkkopankkitunnuksia. Hän on käyttänyt suoraveloitusta ja hyväkuntoisena näppäillyt lääkärilaskut maksuautomaateilla.

Ruokaostoksiin tarvittava summa siirtyi säästötililtä näppärästi tädin käyttötilille vain soittamalla Nordeaan. Laskujen maksaminen verkossa sen sijaan ei onnistu.

Sitä varten tädin pitäisi ensin käydä henkilökohtaisesti pankissa, vaikka ikäihmisiä on kehotettu kaikin voimin välttämään kontakteja.

– Hallitus ei ole miettinyt tätä loppuun, toteaa omainen, joka ei halua nimeään julki.

Nordeasta vahvistetaan, ettei verkkopankkitunnuksia tai tunnuslukulaitetta voi lähettää tilinomistajan kotiosoitteeseen. Lain mukaan on pankin ensin tunnistettava asiakas.

– Tällä hetkellä en osaa sanoa, mikä voisi olla muunlainen pankkikäytäntö, toteaa asiakaspalvelusta vastaava johtaja Teemu Kantanen Oulun Nordeasta.

Vaihtoehtoisesti Nordea kehottaa omaista soittamaan tädin maksuista puhelinpalveluun: viime viikolla jonotusaika venähti kesken työpäivän puoleen tuntiin ja illallakin 10 minuuttiin.

– Tätä on otettu kovasti kiinni, Kantanen kertoo.

Nordea tarjoaa myös käteisrahan kuljetusta. Toistaiseksi palvelu maksaa, mutta hinnoittelua tarkastellaan. Asiakkaan on toki jälleen ensin käytävä kerran konttorissa.

– Sen jälkeen pystyy tilaamaan kotiin vaikka kahden viikon välein.

Monella ikäihmisellä olisi valmiina pankkikortti ja verkkosopimuskin. Niitä vain ei käytetä, vaikka opastusta olisi tarjolla.

– Nyt on se paikka, kun kannattaisi olla rohkea ja käyttää korttia, Korhonen OP:sta kehottaa.

Pääasia, ettei seniori liiku setelitupot taskuissaan.

Juttua tarkennettu 1.4. kello 13.41: Faktassa mainittu POP Pankki Oulun numero on POP Pankki Suupohjan Osuuspankin Oulun konttorin palvelunumero.

Apua ja neuvoja

  • OP:n avaama puhelinlinja 010 252 9627 auttaa erityistukea tarvitsevia ja heidän läheisiään arkisin klo 9–16.
  • Nordean palvelunumero 0200 3000 vastaa arkisin klo 8–20 ja viikonloppuisin 9–17. Puhelimitse voi esimerkiksi tilata maksupalvelukuoria.
  • Danske Bankin palvelunumero 0200 2580 vastaa ma–pe klo 8–18.
  • Handelsbankenin palvelunumero 010 444 2442 vastaa arkisin klo 8–18.30, la 10–16.
  • Säästöpankki Optian palvelunumero 029 041 2500 vastaa arkisin 8–22, la 10-14.
  • POP Pankki Suupohja Osuuspankki Oulu 020 166 6870.