Uskonyhteisöt: An­ka­ras­ta us­kon­yh­tei­sös­tä nuorena eronnut ou­lu­lais­läh­töi­nen nainen muis­tut­taa hen­gel­li­sen vä­ki­val­lan olevan rikos

Kolumni: Kuka keksi laittaa kä­ve­ly­ka­dun pät­käl­le nop­pa­ki­viä? – Ou­lus­sa kyn­ne­tään epä­ta­sai­sia nop­pa­ki­vi­ka­tu­ja vielä pitkään

Luitko jo tämän: Hai­luo­toon suun­ni­tel­ta­vat sillat ja pen­ger­tie ovat to­teu­tu­mas­sa ilman min­kään­lais­ta va­lais­tus­ta

Tilaajille

Vanha Kaleva: Uusi ki­lo­met­ri­jär­jes­tel­mä otetaan käyt­töön maan­teil­lä

Kaleva 30.8.1922. Uusi kilometrijärjestelmä otetaan käyttöön Pohjois-Suomen maanteillä. Kuten tunnettua, ovat kilometripylväät maanteiden varsilla tähän asti osottaneet etäisyyden lähimpien kievarien välillä. Varsinkin Pohjois-Suomessa alati suoritettavia pitkiä matkoja tehtäessä käy matkustajalle vaikeaksi tämän katkonaisen kilometrimerkinnän perusteella päästä selville todellisesta kilometrimäärästä eri paikkakuntien välillä. R:n saamien tietojen mukaan on tie- ja vesirakennusten ylihallitus tämän asian auttamiseksi päättänyt, että pohjoisimman Suomen maantiellä otetaan käytäntöön kokonaan uusi kilometrijärjestelmä. Sen mukaan otetaan lähtökohdaksi Kittilän tien risteys Rovaniemen kirkonkylästä ja siitä lasketaan etäisyydet kilometreissä säteettäin ja yhtäjaksoisesti viiteen eri suuntaan: 1) Kittilän kirkolle; 2) Petsamoon; 3) Kuolajärven kirkolle; 4) Ranuan kirkolle ja 5) Kuusamon kirkolle.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.