Karhunpeijaiset: Sha­maa­ni­viu­lis­ti he­rät­te­lee karhua

Kolumni: "Mie­les­tä­ni ty­pe­rin­tä, mitä toi­mit­ta­ja voi tehdä on kir­joit­taa it­ses­tään"

Val­veel­la unen ja valveen raja häilyy Kesäyön unel­mas­sa, jonka ohjaaja ei ole nähnyt yhtään Sha­ke­spea­re-näy­tel­mää

Oulun ylioppilasteatterin klassikkotulkinnan ohjaa Lotta Aakko, joka ei ole nähnyt aikaisemmin yhtään Shakespeare-näytelmää

Lotta Aakko sanoo ikävöineensä Helsingistä oopperaa, mutta vastapainoksi Oulussa on tullut tanssiharrastus.
Lotta Aakko sanoo ikävöineensä Helsingistä oopperaa, mutta vastapainoksi Oulussa on tullut tanssiharrastus.
Kuva: Jussi Korhonen

Unen ja valveen raja on häilyvä Valveella, kun Oulun ylioppilasteatterin (OYT) Shakespeare-tulkinta Kesäyön unelma asettuu sinne marraskuussa.

– Myös katsojan omaan pohdintaan jää, kuinka paljon on ollut totta, kuinka paljon unta, mitkä asiat ovat tapahtuneet ja miten on päädytty lopputulokseen, johon päädytään, sanoo näytelmän ohjaaja Lotta Aakko.

William Shakespeare kirjoitti Kesäyön unelman 1590-luvun puolivälissä, kymmenisen vuotta ennen kuin Oulun kaupunki perustettiin.

Lotta Aakon mukaan näytelmän teemat ovat kestäneet vuosisadat hyvin. Kun hän tutustui teokseen tarkemmin, hän havaitsi ne jopa yllättävänkin ajankohtaisiksi. Tärkeimmäksi hän nostaa kysymyksen siitä, kuinka sopii rakastaa.

– Voiko joku ulkopuolinen määritellä, minkälainen rakkaus on hyväksyttävää tai ovatko toiset parisuhteet parempia kuin toiset? Tämä asia kaipaa nykyaikanakin käsittelyä.

Valvenäyttämölle asettuvassa OYT:n Kesäyön unelmassa teksti on vanhaa Paavo Cajanderin suomennosta, mutta tapahtumapaikat on tuotu nykyaikaan. Ollaan toimistoympäristössä ja ateenalaisen lumotun metsän sijaan keskuspuistossa.

– Roolituksessa minulla oli sellainen idea, että ei olla jääty kiinni sukupuoleen. Meillä Lysander ja Hermia ovat naispari. Keijupariskunta Titaniassa ja Oberonissa ja yön mystisyys ovat sellaista, jossa tulee enemmän esiin Shakespearen unimaailmaa, Lotta Aakko kertoo.

Hyppy oopperasta

Shakespearen tuotanto on Aakolle vanhastaan tuttua, mutta enemmän oopperan kautta.

– Kesäyön unelmasta olen nähnyt oopperan lisäksi baletin, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että puheteatterimuodossa en ole nähnyt yhtään Shakespearen näytelmää.

Puheteatteri yleensäkin on ohjaajalle varsin tuore tuttavuus. 25-vuotias Aakko antautui teatterille vasta viime vuonna muutettuaan Ouluun.

– On ollut itselle iso harppaus suoraan klassikkokomedian pariin.

Hyppy puheteatteriin on Aakon mukaan haaste, sillä aikaisemmissa töissä musiikki on ollut aina suuressa roolissa.

– Olen muusikkoperheen kasvatti. Olen pikkulapsesta saakka fanittanut oopperaa.

Muusikon koulutuksen hän hankki Helsingin konservatoriolta pääaineena klassinen laulu.

– Sen jälkeen päädyin hyvin onnekkaasti kansallisoopperalle oppisopimuskoulutukseen, jossa paneuduin ohjausassistentin työhön pääasiassa. Siellä avautui enemmän ohjaamisen maailma.

Palo lauluopintoihin ei kuitenkaan sammunut. Aakko hakeutui Oulun ammattikorkeakouluun musiikkipedagogiopintoihin. Kaupungissa on sukua, mutta houkuttimena toimi tasokkaaksi tiedetty opetus. Aakko sanoo, että Oulu on ottanut hänet hyvin vastaan.

– Ouluun tultuani oli myös vahva kaipuu päästä tekemään esittävää taidetta. Ylioppilasteatterille päädyin harrastamaan avoimien improjamien kautta.

Oulun ylioppilasteatterin Kesäyön unelmaa esitetään kulttuuritalo Valveella 6.11.–29.11.

Olen pikkulapsesta saakka fanittanut oopperaa.