Pääkirjoitus

Vaihtelevien talvien pitäisi olla VR:lle arkea – kaksoisraide Ouluun asti vähentäisi myöhästelyä

Vaihtelevat talvet ovat Suomessa normaali ilmiö. Junakaluston pitäisi kestää pohjoiset olosuhteet. Myöhästelyn kerrannaisvaikutukset kostautuvat erityisesti yksiraiteisilla osuuksilla.

VR:n juhlajuna pysähtyi marraskuun lopussa 2017 Kempeleessä. Erikoisvuorolla juhlistettiin kymmenen vuotta kestänyttä Seinäjoen ja Oulun välistä pääradan perusparannusta.
VR:n juhlajuna pysähtyi marraskuun lopussa 2017 Kempeleessä. Erikoisvuorolla juhlistettiin kymmenen vuotta kestänyttä Seinäjoen ja Oulun välistä pääradan perusparannusta.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Vaihtelevat talvet ovat Suomessa normaali ilmiö. Junakaluston pitäisi kestää pohjoiset olosuhteet.

Myöhästelyn kerrannaisvaikutukset kostautuvat erityisesti yksiraiteisilla osuuksilla.

Junien kaukoliikenteessä on viime päivinä ja viime viikkoina ollut useita myöhästymisiä. Aiemmin tällä viikolla kerrottiin, että yhtenä päivänä alle 40 prosenttia kaukojunista kulki aikataulussa. Toisin sanoen yli 60 prosenttia oli myöhässä. Tällaiset luvut horjuttavat luottamusta VR:n toimintaan, vaikka selittäviäkin tekijöitä löytyy.

Häiriöt kauko- ja lähiliikenteen aikatauluissa ja junavuorojen peruuntumiset aiheuttavat matkustajille usein toistuessaan kohtuuttomasti vaivaa, hankaluuksia ja stressiä.

Töistämyöhästyminen, tärkeistä palavereista poisjääminen, lasten päiväkodista hakemisen viivästyminen ja matkanteon tyssääminen kaukaisempaan kohteeseen matkatessa ovat yleisiä ongelmia.

Pohjanmaan radalla myöhästelevä juna vaikuttaa muidenkin radalla liikennöivien junien aikatauluihin. Eniten myöhästyvät junat kulkevat pitkälti yksiraiteisilla osuuksilla. Aikataulut pitävät paremmin kutinsa kaksoisraideosuuksilla. Tässäkin on yksi syy kiirehtiä kaksoisraidetta Ouluun.

Henkilökaukoliikenteen katsotaan olevan täsmällinen, jos se on enintään viisi minuuttia myöhässä aikataulusta. Lähihenkilöliikenteessä raja on kolme minuuttia.

Japanissa yhtiö pyytää anteeksi, jos juna on parikymmentä sekuntia myöhässä. Väyläviraston seurannan mukaan Suomessa henkilökaukoliikenteen täsmällisyys toissa vuonna oli 69–89 prosenttia. Anteeksipyydeltävää olisi riittänyt.

Nyt eletään talvikautta, joten lumisateet, pöllyävä lumi ja pakkaset altistavat liikennöintiä häiriöille ja myöhästelylle. Lumipyryt kinostuvat raiteille ja lumi pakkautuu vaihteisiin. Kalusto rikkoutuu vaikeissa olosuhteissa herkemmin ja paineilmalla toimivat ovet saattavat mennä epäkuntoon.

Tavallisia myöhästymisiä aiheuttavia syitä ovat myös vaihdeviat, liikenteenohjaushäiriöt, kalustopula, sähköviat ja sähköverkon häiriöt.

Vaihtelevat talvet ovat Suomessa normaali ilmiö. Toisinaan sataa lunta enemmän, toisinaan vähemmän. Toisinaan pakastaa enemmän, toisinaan vähemmän. Vuodenaikojen sisäiset vaihtelut eivät voi tulla VR:lle yllätyksenä. Silti talvi ja lumi lyövät ällikällä vuodesta toiseen.

Aina syy ei ole VR:n vaan radanpitoon liittyvät häiriöt, ja radankorjaukset tuovat yllätyksiä ja hidastavat matkantekoa. Paikoitellen rataverkko on niin huonossa kunnossa, että aikatauluissa on vaikea pysyä. Täsmällisyyteen voidaan vaikuttaa väljentämällä aikatauluja. Toisaalta VR on luvannut lyhentää matkustusaikatauluja muun muassa Pohjanmaan radalla.

VR on matkalippujen hinnoittelu-uudistuksella pystynyt kasvattamaan matkustajamääriä viime vuosina. Matkustajamäärien vastineeksi on saatava hyvää palvelua kuten täsmällisiä junia.

Rautateillä on Suomessa harjoitettu liikennöintiä 1860-luvulta alkaen. Yli 150 vuoden aikana on ehtinyt kertyä kokemusta siitä, millainen kalusto sopii pohjoisiin olosuhteisiin. Ilmainen neuvo on, että Suomeen kannattaa hankkia vain sellaista junakalustoa, joka kestää talven vaihtelevat olosuhteet.