Pohjois-Suomen aluehallintovirasto teki merkittävän linjauksen tällä viikolla, kun se lopulta päätti vesivoimayhtiöiden velvollisuudesta rakentaa kalatiet voimalaitoskäyttöön valjastettuihin Kemijokeen ja Iijokeen. Kalateiden rakentamisella on tarkoitus elvyttää vaelluskalakantoja, toisin sanoen saada merilohi ja meritaimen palaamaan ainakin jossakin määrin pohjoisen suuriin jokiin.
Kalojen luontainen vaellus esimerkiksi Kemijokeen loppui 1940-luvun lopulla, jolloin ensimmäinen vesivoimalaitos rakennettiin.