Ulkomaat

Itsekseen ajanut Tesla tuotti poliiseille harmaita hiuksia Kaliforniassa – kolme partioautoa yritti pysäyttää luksusautoa, jonka kuski nuokkui ratissa sammuneena

Tesla on painottanut, että oikeudellinen vastuu auton liikkeistä kuuluu aina yksiselitteisesti kuljettajalle. Kuvituskuvan Tesla S ei liity tapaukseen. KUVA: Anssi Jokiranta
Ulkomaat 4.12.2018 17:29
Antti Pasanen

Tarvittaessa itsekseen ajavat eli autopilotilla varustetut autot tuovat jo nyt oman mausteensa poliisin töihin.

Sen sai huomata Kalifornian liikennepoliisin partio, joka bongasi viime perjantaina Redwood Cityn kaupungin kohdalla S-mallin Teslan.

Rutiinijuttuja, voisi ajatella – paitsi että tällä kertaa kuljettajassa oli jotain outoa.

Ylinopeutta ajavan sähköauton kuljettaja näytti nuokkuvan sammuneena ratissa, vaikka auto paineli varman oloisesti moottoritien kaistalla noin 112 kilometrin tuntinopeudella.

Partio yritti turhaan käyttää useamman kilometrin matkalla sireenejä ja hälytysvaloja kuljettajan herättämiseksi ja huomion saamiseksi.

Kun äänet ja valot eivät tehonneet, toinen poliisiauto liittyi pysäytystehtävään ja keksi ajaa Teslan eteen ja jarrutella, jolloin oletettavasti päällä ollut Teslan autopilotti alkoi omatoimisesti hidastaa autoa.

Lopulta kolmen partioauton yhteispeli sai Teslan pysähtymään tien oikeaan reunaan.

Tiettävästi kuskia piti vielä pysäytyksenkin jälkeen herätellä ratista "suullisin käskyin" ja ikkunaan koputtelemalla.

Miehen tultua tolkkuihinsa partio vei hänet läheiselle Shellin huoltamolle, jossa tutkittiin ajokunto. Se osoittautui huonoksi.

Ratissa ollut kaupungin kaavoituspuolen johtava virkamies päätyi poliisin putkaan.

– Ehkä yllättävintä on, että auto ajoi itsekseen vähintään yli seitsemän mailia (reilut 11 kilometriä) ilman, että autopilotti lähti päältä tai auto törmäsi mihinkään, toteaa tapauksesta kirjoittanut Autoweek-sivusto.

Ei lieventävä asianhaara

Yhdysvaltalaismedian mukaan automaattinen ajaminen ei ole mikään lieventävä asianhaara, vaan rattijuopumuksesta napsahtaa syyte normaaliin tapaan.

Poliisi pyrkii vielä varmistamaan, että autopilottitoiminto todella oli päällä miehen tapauksessa. Ainakin auton käyttäytyminen viittaa vahvasti sen olleen toiminnassa.

Niin tai näin, tiettävästi kyse ei edes olisi ihan ensimmäisestä autopilotilla ajelleesta Tesla-rattijuoposta, sillä tammikuussa Kaliforniassa kirjattiin hieman vastaava tapaus. Siinäkin Tesla kyyditsi autonomisesti ajellen tuhdisti juopunutta omistajaansa.

– On hienoa, että meillä on tällaista teknologiaa, mutta on syytä muistuttaa ihmisiä, että he ovat itse vastuussa ajoneuvon hallinnasta, Kalifornian liikennepoliisin tiedottaja totesi Palo Alto Online-uutissivustolle.

Myös Tesla on painottanut, että oikeudellinen vastuu auton liikkeistä lepää aina tukevasti kuljettajan harteilla.

Lisäksi yhtiön mukaan kädet pitäisi koko ajan pitää ratilla tai ratin tuntumassa, vaikka autopilotti on päällä.

MAINOS

Kommentoi

On se Tesla vaan aika pätevä, mutta alkolukko siihen pitäisi asentaa jo tehtaalla. Tiedä sitten, tulisiko siitä Teslalle liikaa hintaa..?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höh, tämä oman elämänsä Ritari Ässähän otti vain pikku torkut matkalla kohti seuraavaa tehtävää. ”Kitti” olisi varmaan vielä keittänyt väkevät kahvit ennen määränpäätä, jotta Ässä vähän virkustuu. Nyt matka keskeytyi harmillisella tavalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teslan järjestelmä on tasolla kaksi viisiportaisessa jäejestelmässä, jolla määritetään itseajavan auton taso. Eli monta porrasta on vielä siihen, jolloin se on on autonominen, itseajava auto. Se olisi kolaronnut jossakin vaiheessa moottoritien päättyessä tai sitten pysähtynyt odottamaan kuljettajan toimia. Tiedä sitten, kun autonomiset autot on kehissä, tartteeko kuskin silloin olla selvinpäin, periaattessahan tällainen kulkine ei tartte kuskia ollenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä valtion pitäisi kustantaa moninkertaisille rattijuopoille Teslat niin meillä muilla olisi huomattavasti turvallisempaa kun kuski ei puutu ajamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuohan loppuu melko nopeasti kun rangaistuksena on auton menetys valtiolle välittömästi.

No sitten tulee ongelmaksi että jos auto ei ole rattijuopon oma tai se on liisari tai vuokra-auto

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilman autopilottia olisi saattanut tulla ruumiita, joten näin se vaan teknologia on hyödyksi. Tämän seurauksena poliisi saanee itseajaviin autoihin etäpysäytysrajapinnan, jota on sitten hakkereiden helppo väärinkäyttää mitä mielikuvituksellisimmin keinoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimenomaan näin ajattelin ensin itsekin. Kännikuskeja kun riittää maailmassa ilman teknologiaakin, sitä ei ole keksitty vasta avustimien myötä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli kallista teknologiaa kehitellään ihan kännikuskien avustimiksi. Oi mihin maailma vielä meneekään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on hieno sana :)) ei mitään muuta.
Tarkoittanee sitä että voidaan kauko-ohjata pysähtymään..Eli siis kauko-ohjain kuten vaikkapa teeveen ohjaamisen käytetty. Ei sen kummempaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On saattanut olla pelkkä kaistavahti päällä. Sopivalla tieosuudella sekin pärjää pitkän matkan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tainnut tekoäly käydä nauttimmassa liikaa ehtoolis viiniä ja heti alko koukuun. Kyllä se se tekoälykin voi oppia ihmisen paheet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

" Toinen on ”yhden ajatuksen -syndrooma”: siinä ihminen on niin tarrautunut johonkin kantaan (usein ajasta jäljessä olev... Lue lisää...
Hihiii

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image