Talous

Ou­lu­lais­yrit­tä­jä ravistelee urheilun spon­so­roin­ti­mal­lia – "Futisseura on olemassa yhteisöä varten"

JS Herculesin puuhamiehet, yrittäjät Timo (vas.) ja Mikko Perälä kaavailevat urheiluseurojen sponsorointimallin mullistamista. KUVA: Janne-Pekka Manninen
Talous 28.4.2016 14:36
Janne-Pekka Manninen

– Uskon futiksen voimaan bisneksentekijänä, sanoo oululainen yrittäjä Mikko Perälä.

Perälä uskoo jalkapalloon muutenkin. Topspot-kykyjenetsintäfirman toimitusjohtajana Perälä sai nigerialaisen Daniel Amokachin valmentamaan Ouluun JS Herculesia, Suomen kolmannen sarjatason joukkuetta. 

Entisen huippufutaaja Amokachin saapuminen Ouluun ja hänen vaiheistaan kuvattava mobiilisarja on tuonut jo hurjasti julkisuutta pienelle oululaisjoukkueelle: Amokachin Oulun-seikkailuista on ollut juttua FIFA.comissa, Forbesissa, AFP-uutistoimiston julkaisuissa, UEFA:n Champions League Weekly -ohjelmassa ja niin edelleen.

Ei siis ihme, että Perälä ryhtyy juuri nyt uudistamaan jalkapalloseurojen sponsorimallia.

Perälä on jalkapallopiirien lisäksi tunnettu hahmo Oulun startup-piireissä. Perälä on Socializing Friday -verkostoitumistapahtumien ja Njetworking-työtilakonseptin takana. Perälän ideana on saattaa tekijät, asiakkaat ja rahoittajat yhteen jonkin teeman ympärille: Socializing Fridayn vapaamuotoisen jutustelun seurauksena perjantaidrinkki on muuttunut usein konkreettiseksi kaupanteoksi. Sama voisi onnistua jalkapallon ympärillä, Perälä sanoo.

– Perinteisessä sponsorimallissa yritys maksaa jalkapalloseuralle rahaa ja saa vaihdossa kentänlaitamainoksen. Me pohdimme, mitä muuta seura voisi antaa sponsoreilleen ja laajemmassa kuviossa koko yhteisölle. Silloin sponsorikaan ei sijoittaisi yksittäiseen futisseuraan vaan laajemmin Oulun alueen elinkeinoelämään, Perälä sanoo.

Perälän ja veljensä Timon hahmottelemassa kuviossa olisi kolme osapuolta: startup-yritys, "koutsi" eli sijoittaja tai isompi toimija, vaikkapa pankki, joka etsii uusia innovaatioita tai vaikkapa alihankintaa sekä "huoltaja" eli palveluntarjoaja. Näitä ovat esimerkiksi softakehittäjät, ohjelmistotestaajat, lakiasiaintoimistot, tilitoimistot, henkilörekrytoijat ja niin edelleen.

Espanjalaiset tutustuvat toimintaan

JS Herculesin puuhamiehinä Perälät haluavat sitoa kuvion jalkapallo-ottelun ympärille. Matsi olisi siten verkostoitumis- ja pitchaamistapahtuma. Ennen ottelua osapuolet tapaisivat ja ilta jatkuisi ottelusta vielä jälkipeleihin. Tähän mennessä idea kuulostaa tutulta networking-meinigiltä.

Mutta miksi juuri jalkapallo, eikö tähän riittäisi pari cocktailia jossain keskustan ravintolassa?

– Jalkapallo on valtava laji maailmanlaajuisesti, mikä ei Suomessa vieläkään tunnu eikä näy. Jalkapallon verkostot ulottuvat läpi maailman ja se on eräänlainen yhteinen kieli. Paikallinen ekosysteemi saadaan jalkapallon kautta sidottua kansainväliseen systeemiin, Mikko Perälä perustelee.

Verkostoitumistapahtumia järjestetään kevään ja syksyn välisenä aikana viisi, joihin startupien ainoa panos on sitoutua tulemaan paikalle. Ohjelmaan liittyvät koutsit ja huoltajat puolestaan maksavat oman liikevaihtonsa perusteella määrittyvän summan, joilla katetaan tapahtumien kustannukset sekä seuran toimintaa.

Konsepti on herättänyt jo kansainvälistä kiinnostusta ja JS Herculesin kotipeliin 10. toukokuuta on tulossa vieraita Espanjasta.

– Murciasta on tulossa Ouluun sikäläisen kaupunginhallinnon ja yliopiston, liike-elämän sekä jalkapallomaailman edustajia. JS Herculesin konsepti voidaan toteuttaa Murciassa ja sitten systeemissä on jo kaksi "hubia", Oulu ja Murcia. Siten oululaisilla yrityksillä ja sijoittajilla olisi jo valmis kanava Espanjaan ja toisin päin, Perälä sanoo.

Arvot toiminnan ytimessä

Perälän veljeksille yhteisöllisyys on tärkeä asia. Seura on olemassa yhteisöä varten, sanoo Mikko Perälä. Timo Perälä puolestaan hahmottelee, miten jalkapalloseura voisi toimia testialustana ja case study -ympäristönä terveysteknologian, erilaisten urheiluun tai hyvinvointiin liittyvien kännykkäsovellusten kehittäjille tai älyvaatteiden suunnittelijoille. Urheiluseuroissa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.

Some-vastaava Tuukka Hyttinen (vas.) sekä Timo ja Mikko Perälä. - Uskon futiksen voimaan, sanoo Mikko Perälä. 

Lisäksi veljekset puhuvat jalkapalloseuran arvoista, jotka ovat toiminnan ytimessä.

– Liikunnallisuuden edistäminen on yksi arvomme, mitä seuramme edistää. Järjestämme pyörällä peliin -tyylisiä kampanjoita, joissa rohkaisemme harrastamaan arkiliikuntaa monipuolisesti. Varsinaisen lajitreenin lisäksi harkkamatkat voi vaikka fillaroida, Timo Perälä sanoo.

– Muita arvojamme ovat kansainvälisyys, suvaitsevaisuus, erilaisuuden hyväksyminen. Tuemme yhteistyössä ODL:n kanssa vähävaraisten perheiden lasten harrastusmahdollisuuksia. Lisäksi pyrimme kotouttamaan alaikäisenä ja ilman perhettä saapuneita turvapaikanhakijoita jalkapallon kautta. Heillä on oma joukkueensa ja he myös ovat osa Herculesin toimintaa, pyrimme sillä tavalla saamaan heidät mukaan yhteisöön, Mikko Perälä kuvailee.

Mikko Perälän mukaan nyt kehitetään nimenomaan monistettavaa konseptia. Sama konsepti voidaan viedä paikkoihin, joissa on vaikkapa huippuyliopisto ja jalkapalloilua. Perälä on kaavaillut jo ohjelman viemistä seuraavassa vaiheessa Luulajaan ja Tromssaan.

– Kuka tahansa voi ottaa tämän avoimen konseptin käyttöönsä. Aina, kun joku ottaa tämän käyttöön, se hyödyttää kaikkia. Hyvä kiertää, Perälä sanoo.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Tämä on kerrassaan hieno ja uskaltaisin väittää jopa mullistava malli suomalaiseen urheilusponsorointiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno homma. Tällaista kaivataan. Olipa laji mikä tahansa, sm-tasolla pelaaminen pohjoisen joukkueille on haasteellista. Budjetit ovat kymmeniä tuhansia euroja. Suurin osa rahasta menee matkakustannuksiin bussifirmoille, hotelliketjuille ja liikenneasemille ympäri Suomea. Urheilu hyödyttää siis elinkeinoelämää suuresti ja rattaat pyörii. Tähän pyöritykseen tarvitaan tietenkin rahaa, jota voidaan yhteistyön kautta saada yrityksiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa ne on urheilujohtajia ja niiden organisaatioita sekä muita bisneksentekijä-harkinoita varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Odl ja vähävarainen samassa lauseessa rupeaa hymyilyttään,mutta hieno idea sinänsä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

6:15
Oulu tarjoaa tällä hetkellä yli 70 sähköistä asiointipalvelua: "Kuntalaiset on tärkeä saada mukaan kehitystyöhön"
6:00
Suomalaiseen designiin keskittyvä oululainen Kure sai alkunsa, kun yrittäjäopiskelijat ideoivat uudenlaisen kivijalkakaupan
6:00
Oulun kokoisen kaupungin keskusta-alueelle tarvittaisiin nykyistä useampia lukioita – lyseon peruskorjaus on tulevaisuusinvestointi Lukijalta
6:00
Yli 100 vuotta samalla paikalla toimineen lyseon lukiorakennuksen myynti olisi kammottavan lyhytnäköistä Lukijalta
6:00
Oululainen kuntoutusalan yritys Tutoris tekee asiat perheystävällisesti ja kasvaa - Ylitöiden sijaan kerätään plustunteja, viime tilikaudella väelle syntyi 21 vauvaa Tilaajille
6:00
Lapsiperheen taloushuolet vaarantavat palveluiden saannin, vaikka tarve olisi kova – THL:n tutkimuspäällikkö: "Tulokset aika lailla kylmäsivät"
0:07
Kreikka järjesti myöhäisillan ottelussa yllätyksen – voitto Liechtensteinista riittää Suomelle EM-kisapaikkaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Kainuun maakunnassa ja Koillismaalla sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio, Kemijärvi, Salla, Pelkosenniemi ja Savukoski lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kenelle ilmainen ruokakassi kuuluu ?

Ilmainen ruoka kuuluu jokaiselle joka kehtaa sellaisen käydä noutamassa. Se on kuitenkin selvää säästöä vaikka rahaa ruo... Lue lisää...
Dick Nordic

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image