Talous

Met­sä­teol­li­suus haluaa Venäjältä apua rautateille – puu ei kulje suo­ma­lais­voi­min

Viime talvena metsätalouden yrityksillä jäi puuta kuljettamatta, koska VR:ltä ei löytynyt tarpeeksi vaunuja. KUVA: Jouni Porsanger
Talous 13.9.2018 5:00
Elina Melamies

Puuta on paljon, mutta VR:n tavaravaunuja vähän. Metsäteollisuus ry toivoo, että puunkuljetukseen saisi kausittaista helpotusta itänaapurista.

Metsäteollisuus ry toivoo mahdollisuutta venäläisten tavaravaunujen käyttöön Suomen sisäisissä raidekuljetuksissa.

– Suomessa kuljetuskapasiteetista on pulaa. Viime talvena metsätalouden yrityksillä jäi puuta kuljettamatta, koska VR:ltä ei löytynyt tarpeeksi vaunuja, Metsäteollisuus ry:n Venäjä-asioiden päällikkö Juha Palokangas kertoo.

Venäläisen kaluston käyttö Suomen rataverkolla on sallittu vain Suomen ja Venäjän välisessä yhdysliikenteessä. Tämä tarkoittaa, että venäläisellä tavaravaunulla voi ajaa Suomen rataverkolla jos kuljetus liikkuu Venäjältä suomalaiselle tehtaalle tai satamaan.

– Vuonna 2015 oli viimeistään selvää, että metsäteollisuuteen on tulossa isoja investointeja. Vaunutarpeeseen ei ole kuitenkaan tullut lisäystä. Vain pieni osa puusta on pystytty siirtämään kumipyörille. On seurannut tuotannollisia rajoituksia siitä, ettei puuta ole saatu ajoissa tehtaalle.

Lainsäädännöstä toivotaan apuja

Palokankaan mukaan metsäteollisuudessa toivotaan lainsäädäntöön mekanismia, jolla kolmannen maan tavaravaunuja voisi hyödyntää väliaikaisesti tilanteessa, jossa Suomen oma kuljetuskapasiteetti ei riitä.

VR-Yhtymä on hankkinut tänä vuonna 300 uutta vaunua raakapuun kuljetukseen. Keväällä otettiin käyttöön myös 100 saneerattua raakapuuvaunua. Lisäksi Pieksämäellä valmistetut 200 tavaravaunua ovat käytössä ensi vuoden alussa. Yhtiöllä on myös optio sadan vaunun lisätilaukselle.

– Esitämme joustomekanismia, sillä kaikilla vaunuilla ei välttämättä ole jatkuvaa tarvetta, Palokangas huomauttaa.

Lainsäädäntöhanketta ei ole

Liikenne- ja viestintäministeriössä on tehty selvittelyä asiaan liittyen. Osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala kuitenkin kertoo, että meneillään ei ole lainsäädäntöhanketta asian suhteen.

– On selvitettävänä, miten EU-lainsäädäntö suhtautuu tämäntyyppiseen, kolmannen maan kaluston liikkumiseen raideliikenteessä. On myös selvitetty miten Suomen ja Venäjän välinen valtiosopimus suhtautuisi tällaiseen, Rantala kertoo.

Hallitus antoi viime viikolla eduskunnalle ehdotuksen uudeksi raideliikennelaiksi.

– Siinä ei ole tulossa minkäänlaisia muutoksia venäläisen tavaravaunun käyttöön Suomen rataverkolla, Olli-Pekka Rantala sanoo.

VR ei lämpene venäläisille vaunuille

VR:n hallintoneuvosto suhtautui elokuussa jyrkästi venäläisiin tavaravaunuihin. Hallintoneuvosto vetosi kannanotossaan turvallisuuteen, raidekapasiteetin käyttöön ja radan kulumiseen vaikuttaviin teknisiin eroihin venäläisten ja suomalaisten vaunujen välillä.

Venäläinen jarrujärjestelmä ja jarrujen suorituskyky eivät täytä EU-standardeja. Venäläisellä kalustolla onkin teknisten rajoitusten vuoksi alhaisempi nopeus, mikä kannanoton mukaan varaa enemmän ratakapasiteettia ja hidastaa muuta liikennettä.

Hallintoneuvoston mukaan venäläinen pyörä kuluttaa rataa kotimaista kalustoa enemmän. Hallintoneuvosto oli myös huolissaan Suomen vaunutuotannosta.

– Suomen ja Venäjän välisessä yhdysliikenteessä on jatkuvasti venäläisiä tavaravaunuja, eikä niitä ole määritelty turvallisuusuhaksi. Sitä paitsi Suomen metsäteollisuusyrityksillä on parituhatta omaa tavaravaunua rekisteröitynä Venäjälle, Juha Palokangas sanoo.

Rovaniemellä sijaitsevaa puuterminaalia näkee harvoin tyhjillään.

"Suomen metsäteollisuusyrityksillä on parituhatta omaa tavaravaunua rekisteröitynä Venäjälle."Juha PalokangasVenäjä-asioiden päällikkö, Metsäteollisuus ry

Logistiikalla on merkitystä metsäteollisuudelle

Kuljetusten, varastoinnin ja logistiikan hallinnointikustannusten osuus metsäteollisuusyritysten liikevaihdosta on arviolta 15–20 prosenttia.

Suomen sisällä metsäteollisuuden raaka-aineita ja tuotteita kuljetetaan noin 80 miljoonaa tonnia vuodessa. Siitä 70–80 prosenttia on tiekuljetuksia ja loput lähinnä rautatiekuljetuksia.

Satamien kautta metsäteollisuuden tuotteita ja raaka-aineita viedään ja tuodaan noin 20 miljoonaa tonnia vuodessa.

Lähde: Metsäteollisuus ry

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (27)

Vähän haiskahtaa VR:n monopolilta jossa suojellaan omia bisneksiä. Toki ratahallinnon pitäisi vaatia kaikille tavaravaunuille katsastusta koska radan kuluminen maksaa miljoonia ja huonot vaunut aiheuttavat melua ja tärinää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidän metsäteollisuusyhtiömme ostaa omat rautatievaunut suomalaiselta valmistajalta. Emme tarvitse emmekä huoli EU-vaatimustasoa heikompaa, kulmikkain pyörin ja vajavaisin jarruin kulkevaa kalustoa. Emme vaadi valtiota ostamaan tai vuokraamaan meidän käyttöömme vaunuja verovaroin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Venäjän tuonnin tarkoituksena on pitää kuitupuun hinta alhaalla. Kotimaasta puuta löytyy, mutta pitää antaa lähes ilmaiseksi. Metsäyhtiöt maksavat venäläisestä kuitupuusta 2x enemmän kuin kotimaan puusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minkä vuoksi?

Täytyy antaa puiden metsässä kasvaa korkoa korolle ja kannattaa muutaman vuoden kuluttua tarjota puuta länsimaisille puunostajille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Annan oman metsän kasvaa tukeiksi ja myyn sitten eniten tarjoavalle sahalle. Nykyään sahat ostavat myös pikkutukkia joten metsäyhtiöt eivät saa edes latvoista kuitupuuta. Eikä tarvitse hakata aukoksi jos palsta sopii hyvin ylähakkuuseen.

Luulen että moni metsänomistaja tekee samoin koska tällöin metsästä saa paremman tuoton. Siinä saa metsäyhtiöt ihmetellä mistä löytää jatkossa kuitupuuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

taas on monikansallinen metsäteollisuus vaatimassa yhteiskunnalta subventioita. Haluavat hajottaa rataverkon venäläisillä vaunuilla. Varmaan vuorineuvokset ja oligarkit käyneet viinanhuuruisia neuvotteluja khl-areenan vip-aitiossa ja sopineet oligarkin ylimääräisten vaunujen vuokraamisesta. Ei siihen ilmeisesti enää ole mitään sanomista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

malmia rahdataan venäläisillä vaunuilla esim. Muhoksen taajaman läpi ja tärinää täydellä lastilla on enemmän kuin laki sallii. Kun tyhjät vaunut kuskataan takaisin Itänaapuriin, niin jotkut vaunut hyppivät nopeusrajoitusalueen ulkopuolella niin, että tuskin pysyvät kiskoilla. Pyörät ovat niin kantikkaita. Kyllä siinä rautatiekin kuluu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muhoksen kunnan johdon ja päättäjien on puututtava romuluokan raidekuljetuskalustolla tehtäviin kauttakuljetuksiin

Muhoslaiset ovat pitkään valittaneet romukaluston aiheuttamaa kolinaan ja räminään.

Kunnallisveroäyriä laskettava, ympäristöhaitta-alennus kunnallisverotukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei missään nimessä niitä vanjan vaunuja ,kyllä sen kuulee milloin on Suomalainen vaunusto tulossa kuuluu vain huminaa radalta mutta vanjan vaunusto kun tulee kuuluu karnea lonksutus ,että ei se kyllä hyvää tee rataverkostolle !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö kannattais maksaa kotimaan metsänomistajille kunnon hintaa puusta.Kyllä puuta suomessa riittää.Jäis nekin eurot kotimaahan..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne vaunut ovat tarpeen kotimaisen puun kuljetukseen. Ei Venäjältä tulevaan. Puuta tosiaan Suomessa riittää, mutta ei vaunuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ottaa vaunuja korjattavaksi ? Ehkä VR.llä on muistissa tapaus jolloin Venäjältä pukattiin Suomeen rikkinäisiä vaunuja ja väitettiin ,että suomalaiset ovat ne rikkoneet?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Talkoita saa tehdä vapaa-aikanakin,"töistä" kuuluu saada korvaus,jolla elää muutkin,kuin herrat tammipöydän takana!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR:n kannattais harkita todella ollakko vai eikö olla perisuomalainen yhtiö. Otanmäessä on sitävarten tehdas joka voi tuottaa lisävaunuja kun vain sovitaan, se olisi viisaampi teko se. Ennemmin tulisi kuljettaa tavaraa vaikka sitten rekoilla, niin pysyy eurot kotimaassa. Kuulin muuten eräältä VR:läiseltä, että venäjän malmijunat rikkoo radat, oliskohan vanjan pojilla on isommat toleranssit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

AnneBerner kepu päätti jo, että VR pilkotaan ja myydään ulkolaisille firmoille. Miksi tuota kalustoa pitäisi hankkia lisää, kohta se annetaan puoli-ilmaiseksi pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On aivan sama mitä VR päättää, kun armaat päättäjämme raahaavat alppinoidan tekemään päätökset, jotka tulevat aiheuttamaan Suomelle ja suomalaisille vielä miljarditappiot

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko Suomessa pitänyt laittaa seisokkiin yhtään tehdasta puupulan johdosta. Ei ole tämä on metsäteollisuuden höpinöitä. Yritetään tälläkin tavalla yksityistää valtion omaisuutta. Antakaa autoilijoiden ajaa ja maksakaa kun korvaus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se nyt kumma, jos ei puu kulje suomalaisvoimin? Ei nuo vaunut niin maltaita maksa, ettei niitä vois kotimaasta tilata muutamaa tuhatta, itsekin voin parisataa ostaa Juhalle, ja ei tartte maksaa koskaan takas! Miksi mettäfirmoilla on varaa miljardihankkeisiin, mutta ei kuljetuskalustoon? Hei, oletteko ajan tasalla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Metsäteollisuus ry:n ehdotus mietityttää!

Venäläiset ovat riskisijoitus kaikin tavoin !

Suomalaisten on kyettävä itse järjestämään puukuljetukset. Mikäli raidekuljetuskalusto ei riitä, niin puurekoilla kuljetus järjestyy tänä vuonna ja tulevina vuosina kuten menneinä vuosikymmeninäkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (27)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hyvätuloisten asumistuki

135 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

miksihän sipilä ja keskustapuolue on hyökännyt palkansaajia vastaan koko hallituskauden ajan??

Ai miksikö kuten kerrot? Uusliberalismi on juuri tätä mitä hallituksemme edustaa ja ajaa. Siinä ajatusmallissa duunari o... Lue lisää...
Aito Helmiina

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

22.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image